Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Прозорість тендерів забезпечують аудитори

Дата розміщення новини: 2018-04-13

Закупівля товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти – особлива галузь, яка завжди ризикувала стати джерелом корупції. І природно, що саме до цієї сфери прикута гостра увага Державної аудиторської служби України

Для боротьби з тотальною корупцією в галузі закупівлі товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, для забезпечення прозорості всього тендерного процесу та відкритості процедур закупівель була реформована система закупівель, а саме: 2016 року набув чинності Закон України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон України №922-VIII) , який змінив курс проведення закупівель завдяки запровадженню системи електронних торгів «ProZorro».

Ця система дозволила компаніям подавати свої пропозиції в електронному вигляді та залучила до закупівель більш широке коло постачальників.

Основна мета системи «ProZorro», як зрозуміло з її назви, – це забезпечення прозорості процесу державних закупівель, що дозволяє економніше витрачати бюджетні кошти та забезпечує громадський контроль за процесом торгів. Кожен пересічний громадянин зможе побачити, хто виграв тендер, якими були інші пропозиції та чи було укладено контракт з компанією, яка запропонувала найвигідніші умови.

Впровадження системи відкритих конкурентних закупівель дало потужний поштовх розвитку української економіки. Адже досі більшість тендерів розігрувалися “між своїми”, а “прибуток”, як ми знаємо, виводився з країни.

Важливу роль у даній сфері відіграють контролюючі органи, без яких неможливе здорове функціонування системи електронних закупівель в цілому.

Головним органом, який здійснює державний фінансовий контроль, зокрема контроль у сфері публічних закупівель, є Державна аудиторська служба України.

Протягом 2017 року фахівці Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області проаналізувало
76 процедур закупівель, розміщених у системі електронних закупівель «ProZorro».

За результатами аналізу попередили порушень під час закупівлі товарів, робіт та послуг загалом на суму 224 млн грн. Зокрема, за результатами розгляду рекомендацій, які надали аудитори, замовники відмінили торги за 34 процедурами закупівель загальною очікуваною вартістю 205 млн грн. Також були розірвані укладені договори за 10 процедурами на
суму 19 млн грн.

Серед найтиповіших порушень замовників під час проведення процедур закупівель можна назвати:

- порушення порядку визначення предмета закупівлі;

- порушення порядку оприлюднення інформації;

- безпідставне застосування переговорної процедури закупівлі та придбання товарів без проведення визначених законом процедур закупівель;

- оформлення тендерної документації з порушенням вимог законодавства;

- невідповідність пропозицій учасників кваліфікаційним критеріям та технічним, якісним і кількісним характеристикам предмета закупівлі.

Керуючись Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-ХІІ зі змінами та Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43, проведено аналіз інформації та документів, оприлюднених в електронному вигляді на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель «ProZorro». Тема аналізу: закупівля Департаментом освіти, науки та молодіжної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації (далі – Департамент освіти) міських та туристичних автобусів (шкільних автобусів) та шкільних меблів очікуваною вартістю 20,1 млн грн.

Як з’ясували аудитори, процедура закупівлі, проведена Департаментом освіти, не відповідала вимогам законодавства про закупівлю, а предмет закупівлі – порядку визначення предмета закупівлі.

Тендерна документація була складена з порушенням законодавства, а саме: в частині вимоги про надання переможцем процедури закупівлі документів, які містяться у відкритих єдиних державних реєстрах.

Підсумовуючи результати проведеного аналізу, аудитори направили Департаменту освіти рекомендації щодо вжиття відповідних заходів для усунення вказаних порушень та дотримання вимог чинного законодавства при проведенні закупівлі. Пропозиції останнім були враховані, а процедура закупівлі була відмінена.

Продовжуючи систематичне спостереження за інформаціями про закупівлі, розміщеними на офіційному веб-порталі «ProZorro», проведено аналіз інформацій та документів із закупівлі оснащення Коломийською центральною районною лікарнею, а саме: візуалізаційного обладнання для потреб медицини, стоматології та ветеринарної медицини, апаратури для радіотерапії, механотерапії, електротерапії й фізичної терапії та ендоскопічних й ендохірургічних інструментів очікуваною вартістю 17,8 млн грн.

За результатами аналізу встановлено, що лікарня з порушенням законодавства оформила тендерну документацію та визначила предмет закупівлі. Врахувавши надані аудиторами зауваження, процедуру закупівлі було відмінено.

Аналогічне порушення законодавства у сфері закупівель було встановлено й під час аналізу процедури закупівлі Луківською сільською радою Калуського району.

Зокрема, сільська рада опублікувала в інформаційно-телекомунікаційній системі «ProZorro» оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю робіт із добудови незавершеного будівництва сільського клубу на 300 місць очікуваною вартістю 10,3 млн грн. Що цікаво – річним планом такої закупівлі не передбачено.

Крім того, аудитори виявили, що тендерна документація замовника була складена з порушенням законодавства, а саме: в частині вимоги про надання переможцем процедури закупівлі документів, які містяться у відкритих єдиних державних реєстрах і доступ до яких є вільним.

Для усунення порушень аудитори надіслали органові місцевого самоврядування пропозицію щодо приведення процедури закупівлі відповідно до вимог законодавства.

За даними системи «ProZorro» та з отриманої відповіді від Луківської сільської ради стало відомо, що замовник взяв до уваги пропозиції аудиторів, відмінивши закупівлю через неможливість усунути порушення.

Без перебільшення можна сказати, що завдяки копіткій, щоденній праці аудиторів, їх рекомендаціям та пропозиціям вдалося забезпечити чималу економію бюджетних коштів.

Також сподіваємось, що електронна система публічних закупівель, яка прийшла на зміну «паперовій» процедурі, дозволить знизити корупційні ризики до мінімуму та попередити порушення під час закупівель на значні суми.

Хочеться зауважити, що раніше Держаудитслужба не мала інструментівдля запобігання порушенням на всіх етапах закупівель, оскільки перевірка проводилась під час контрольних заходів. Тобто перевіряли вже після торгів, коли договори уже підписані та гроші перераховані. Це давало можливість порушникам часто ігнорувати та вважати рекомендації аудиторів необов’язковими до виконання.

З метою підвищення ефективності публічних закупівель Президентом України 27.01.2018 підписано Закон України № 2265-VIII
«Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких законів України щодо здійснення моніторингу закупівель», яким визначено механізм (порядок) проведення моніторингу закупівель.

На сьогодні ведеться розробка нормативних та нормативно-правових актів, необхідних для реалізації положень даного Закону, після затвердження яких Держаудитслужба зможе повноцінно реалізовувати функцію моніторингу закупівель.

Оксана Веркалець,

начальник відділу моніторингу та перевірок закупівель Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області