Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

ГРОШІ НА ВІТЕР, або ЯК ЗАНЕПАДАВ АЕРОПОРТ У МИКОЛАЄВІ

Дата розміщення новини: 2017-10-12

ГРОШІ НА ВІТЕР,

або ЯК ЗАНЕПАДАВ АЕРОПОРТ

У МИКОЛАЄВІ

 

Наразі від комунального підприємства «Міжнародний аеропорт Миколаїв» залишилася лише гучна назва, купа боргів і кримінальних проваджень…

         Нині мешканцям Миколаївщини, щоб здійснити подорож до європейської країни, доведеться або скористатися автомобільним чи залізничним транспортом, або ж вирушити до іншого міста нашої держави, де працює аеропорт. Тому що Міжнародний аеропорт у Миколаєві перебуває у занедбаному стані та не в змозі приймати і відправляти у повітря будь-які літаки.

         Летовище на Миколаївщині побудували наприкінці Другої світової війни і тривалий час використовували виключно для потреб армії. Лише 1960 року Миколаївський аеропорт було переорієнтовано для використання у цивільній авіації. 1983 рік став знаковим в історії аеропорту – побудовано новий пасажирський термінал та проведено сертифікацію аеропорту відповідно до вимог Міжнародної Асоціації повітряного транспорту. 1992 року аеропорт отримав право і можливість приймати й обслуговувати літаки, які прилітають з-за кордону.

         Славетна історія летовища завершилася після того, як 2002 року аеропорт передано з державної власності у комунальну. Воно фактично стає банкрутом. Наразі від комунального підприємства «Міжнародний аеропорт Миколаїв» залишилася лише гучна назва, купа боргів і кримінальних проваджень.

         За результатами проведеного у квітні – червні 2017 року державного фінансового аудиту фахівці управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області дійшли висновку, що діяльність КП «Міжнародний аеропорт Миколаїв» у 2014 – 2016 роках є незадовільною, а фінансова звітність підприємства – недостовірною. Аудит засвідчив критичний фінансово-економічний стан підприємства, який погіршується з року в рік. Фактично підприємство є абсолютно неплатоспроможним, господарської діяльності за основним призначенням не здійснює, а розміри зобов’язань перевищують вартість усіх активів аеропорту майже у 2,5 раза. Станом на початок 2017 року борги підприємства на 22 млн грн перевищують власний капітал, а сума непокритих збитків наближається до 37 млн грн. Підприємство за усіма статтями фінансової оцінки має незадовільні значення.

         Водночас підтверджено, що зовнішні фактори не створювали негативних наслідків для діяльності КП «МАМ».

Миколаївський аеропорт не може приймати сучасні літаки

         Зауважимо, що однією з причин занепаду аеропорту є непрофесійне і безвідповідальне керівництво, яке, до речі, протягом останніх чотирьох років змінювалося десять разів. На жаль, власник підприємства в особі Миколаївської обласної ради тривалий час не поновлював ефективної роботи аеропорту, а особи, призначені на кілька місяців виконуючими обов’язки керівника, лише сприяли занепаду аеропорту. Впродовж останніх чотирьох років підприємство не складало й не подавало на затвердження власнику фінансових планів, а власник, своєю чергою, їх не вимагав.

         Підприємство не надавало аеропортових послуг та не здійснювало авіаційних перевезень, фактично й не могло здійснювати через недійсний сертифікат аеродрому, який має засвідчувати, що летовище відповідає вимогам законодавства України про цивільну авіацію та придатне до експлуатації повітряних суден. Термін дії відповідного сертифікату сплив ще у квітні 2013 року. Проте керівництво підприємства не вживало заходів щодо продовження його дії або отримання нового сертифікату аеродрому. Станом на березень 2017 року Миколаївський аеропорт єдиний серед цивільних міжнародних аеродромів країни, який не має сертифікату.

         Варто зазначити, що Миколаївський аеропорт через властивості злітно-посадкової смуги, які не відповідають сучасним вимогам, не може приймати сучасні літаки класу «Airbus» або «Boeing» з низько розміщеними турбореактивними двигунами, питома вага яких становить понад 90% парку літаків провідних авіакомпаній України та світу. Застаріла злітно-посадкова смуга аеропорту здатна обслуговувати літаки лише з верхнім розміщенням двигунів, які раніше використовувались у колишньому СРСР. Протягом останнього часу аеропорту було виділено з обласного бюджету безповоротну фінансову допомогу в розмірі понад 3,5 млн грн та спонсорські кошти у сумі 730 тис. грн. На жаль, ці кошти не спрямували на розвиток і модернізацію інфраструктури підприємства – їх поглинули наявні борги, в тому числі з оплати праці.                                                                                                 

         Окрім того, підприємство мало можливість отримати інвестиції від держави в межах цільової програми розвитку аеропортів до 2023 року, однак за браком дозвільної документації та через бездіяльність керівництва Миколаївський аеропорт не зміг взяти участі у проекті.

На підприємстві виявлено недостачу комунального майна                            майже на 2 млн грн

         Свідченням байдужості керівництва до долі аеропорту є встановлені факти недостачі комунального майна, що сталися через брак внутрішнього контролю за станом його збереження з боку адміністрації та власника підприємства. Так, згідно з матеріалами останньої інвентаризації основних засобів КП «МАМ», станом на кінець 2016 року недостача комунального майна склала майже 2 млн грн. Незважаючи на це, керівництво аеропорту не займалося встановленням винних осіб та не зверталося до правоохоронних органів з цього приводу. На цей час усіх матеріально-відповідальних осіб, які допустили нестачу, звільнено.

         Також керівництво здійснювало капітальні інвестиції в ремонт об’єктів, які перебувають у занедбаному стані або яких узагалі бракує. Таким чином підприємство втратило майже 1,5 млн грн. Інвентаризацію капітальних інвестицій в аеропорту взагалі ніхто не проводив.

         Встановлено факти незаконного демонтажу систем опалення в окремих приміщеннях аеровокзалу та вивезення з підприємства зазначеного майна як металобрухту. Проте за обліковими даними аеропорт металобрухт не здавав.

         Зазначимо, що Статутом КП «МАМ» прямо не передбачено відповідальності керівника або особи, що виконує його обов’язки, за стан збереження майна, переданого підприємству в господарське відання, що є упущенням з боку власника підприємства. Таку відповідальність закріплено лише умовами контракту з генеральним директором аеропорту.

Проте на контрактній основі керівником підприємства працювала лише одна особа (протягом І півріччя 2015 року), тоді як інші керівники були призначені виконуючими обов’язки генерального директора без укладення з ними контрактів у встановленому порядку.

Підприємство заборгувало працівникам зарплату більш ніж за 2 роки

         Починаючи з 2010 року фінансово-економічний стан підприємства почав стрімко погіршуватись, а розмір збитків зростав із року в рік. Вже за результатами діяльності 2012 року КП «МАМ» стало неплатоспроможним, виникла значна кредиторська заборгованість (у тому числі з оплати праці), яка не була покрита активами. Зокрема, порівняно з початком 2014 року заборгованість із заробітної плати зросла більш ніж на 3 млн грн і на кінець 2016 року склала майже 4 млн грн.

          Більшості працівників заробітну плату не виплачено з листопада 2014 року. Отож підприємство заборгувало їм зарплату більш ніж за 2 роки. Суттєва затримка виплати заробітної плати призвела до додаткових витрат підприємства на компенсацію несвоєчасної виплати в сумі понад 800 тис. грн.

         Однак, незважаючи на значну заборгованість по зарплаті, керівному складу підприємства нараховувалося грошове забезпечення у завищених розмірах, що призвело до незаконних виплат на більш ніж півмільйона гривень.

         На підприємстві фактично не було профільної діяльності, хоча утримувались керівні посади, не передбачені штатним розкладом. Так, у різні періоди в КП «МАМ» працювали: перший заступник генерального директора, заступник генерального директора з правових питань, комерційний директор, технічний директор, директор з інформаційно-аналітичної діяльності, директор з правових питань, фінансовий директор, заступник фінансового директора, заступник головного інженера, радник генерального директора та архіваріус. Внаслідок цього безпідставно нараховано заробітної плати на суму майже 300 тис. грн, що суттєво позначилося на фінансових результатах діяльності підприємства.

         Окрім того, зафіксовано випадок сплати заробітної платні одночасно двом керівникам. Так, наприкінці 2016 року протягом двох місяців нараховувалась заробітна плата в. о. генерального директора, тоді як на підприємстві офіційно вже було призначено іншого керівника.

         Ще одним негативним наслідком несвоєчасних розрахунків із працівниками стало нарахування за рішеннями суду вихідної допомоги та середнього заробітку за час затримання розрахунку під час звільнення. Загальна сума таких витрат склала понад 400 тис. грн.

         Прорахунки кадрової та юридичної служб підприємства призвели до непродуктивних витрат внаслідок прийняття судами рішень щодо виплати працівникам середнього заробітку за час вимушеного прогулу внаслідок незаконного звільнення на загальну суму понад 130 тис. грн.

         Водночас до звернень до суду з вимогами щодо стягнення з підприємства зазначених компенсаційних виплат за невідпрацьований час вдавались виключно працівники керівного складу підприємства, дії або бездіяльність яких і призвели до неплатоспроможності аеропорту. Звільнившись із підприємства та звернувшись до суду щодо порушення своїх прав, ці посадові особи знову працевлаштовувались на неплатоспроможному підприємстві.

         Крім того, в результаті неправильного розрахунку середнього заробітку за невідпрацьований час працівникам незаконно було нараховано та виплачено компенсацію у більших розмірах, що призвело до незаконних витрат на суму майже у чверть мільйона гривень.

Недоліки в організації роботи з контрагентами призвели до втрат доходів на кілька мільйонів гривень

         За три останні роки загальний обсяг дебіторської заборгованості зріс на 3 млн грн і сягнув на кінець 2016 року 6 млн грн. Це сталося за рахунок збільшення заборгованості за товари, роботи і послуги. Байдужість керівництва підприємства до долі аеропорту спричинила втрату доходів та упущення вигід на кілька мільйонів гривень.

         Аеропорт і державне авіаційне підприємство не оформили договірних відносин, через що втрачено доходів на загальну суму майже 3,3 млн грн.

         Крім того, внаслідок спливання термінів позовної давності аеропорт не отримає коштів від іноземного дебітора, який заборгував підприємству майже 2,5 млн грн за базування літака ІЛ-76 на території летовища.

         Оскільки не провадилась претензійно-правова робота, аеропорт втратив майже 1,5 млн грн, які міг отримати як штрафні санкції, передбачені умовами договорів з іноземними авіакомпаніями за невиконання останніми грошових зобов’язань. На жаль, визначений законодавством річний термін стягнення вказаних штрафних санкцій уже минув, і тому ці кошти вже не можна стягнути з боржників.

         Якби ці суми було нараховано і стягнено, підприємство могло б погасити заборгованість перед трудовим колективом у повному обсязі.

         Аеропорт витрачав сотні тисяч гривень на юридичне забезпечення, незважаючи на те, що претензійно-правова робота щодо стягнення заборгованості не провадилась.

          Маючи заборгованість з оплати праці, керівництво підприємства здійснювало необґрунтовані витрати двом контрагентам за консультаційні та юридичні послуги. Встановлено, що загалом зазначеним суб’єктам видано готівкою майже 190 тис. грн.

         Підкреслимо, що запроваджена керівництвом аеропорту пріоритетність готівкової форми розрахунків, здійснювана з порушеннями законодавства, стала причиною накладення штрафних санкцій з боку податкових органів на суму понад 400 тис. грн.

Потрібно тільки хотіти і вірити, тоді все вийде

         На сьогодні, згідно з розпорядженням Миколаївської обласної державної адміністрації, все майно КП «МАМ» передано на баланс КП «Агентство розвитку», яке реорганізовано у КП «Міжнародний Миколаївський аеропорт» (КП «ММА»). Отож наразі КП «МАМ» уже не має у господарському віданні майна, а працівників підприємства у повному складі переведено до нового комунального підприємства.

         Зараз керівництво новоствореного КП «ММА» за сприяння Миколаївської облдержадміністрації проводить активну роботу щодо отримання сертифікатів, необхідних для діяльності аеропорту, та здійснює роботи щодо відновлення злітно-посадкової смуги. У миколаївців з’явилась надія на те, що нове підприємство, яке наразі керує аеропортом з унікальною (на думку експертів) злітно-посадковою смугою, зможе відродитися та започаткувати свою власну славетну історію розвиненого і успішного летовища.

         Як сказав свого часу будівник перших дирижаблів Фердинанд фон Цеппелін: «Потрібно тільки хотіти і вірити, тоді все вийде». Коли саме фактичний власник аеропорту повірить у перспективність та необхідність відновлення летовища міжнародного класу на Миколаївщині та почне невідкладно вживати рішучих заходів на викорінення безгосподарності на підприємстві, миколаївці та гості регіону зможуть скористатися всіма перевагами повітряного транспорту як важливої складової ланки європейського вектору розвитку області.

 

Денис Яковлєв,

начальник Управління Південного офісу

Держаудитслужби в Миколаївській області

 

Олена Комарницька,

начальник відділу контролю у галузі промисловості,

енергетики, транспорту та фінансових послуг

Управління Південного офісу

Держаудитслужби в Миколаївській області