Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Як марнуються кошти на боротьбу з пандемією

Дата розміщення новини: 2020-12-07

 

Завищення вартості лікування коронавірусу, зайві витрати на закупівлі ліків, приписки у звітності, завищені доплати медпрацівникам призвели до бюджетних втрат на 55,4 мільйона гривень

 

Фінансування заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію і ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, і на боротьбу з її наслідками проводиться з різних джерел. 
Зокрема:
-кошти державного бюджету, виділені з фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками;
-кошти державного бюджету, виділені Національній службі здоров'я України (далі – НСЗУ);
-кошти місцевих бюджетів;
-інші кошти (спецфонду бюджетних установ, державних і комунальних підприємств, благодійна та гуманітарна допомога тощо).
З огляду на актуальність та соціальну значимість питання використання цих коштів, значні обсяги фінансування й необхідність контролю за їх цільовим і ефективним використанням Держаудитслужба доручила міжрегіональним територіальним органам Державної аудиторської служби України провести у червні – серпні 2020 року ревізії щодо використання коштів державного та місцевих бюджетів, а також коштів, отриманих з інших джерел, для забезпечення заходів, спрямованих на боротьбу з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 (далі – COVID-19), на 28 підприємствах, установах та організаціях сфери охорони здоров’я, у тому числі у 22 обласних центрах екстреної медичної допомоги, завданням яких є обслуговування викликів, пов’язаних з COVID-19.

Завищена вартість лікування

Ревізіями охоплено кошти, спрямовані на боротьбу з COVID-19, на загальну суму 814,7 млн грн, зокрема кошти місцевих бюджетів на суму 421,2 млн грн та кошти державного бюджету, що сплачені за укладеними договорами НСЗУ, на суму 393,5 млн грн.
Ревізіями установлено порушення вимог законодавства з фінансових питань на загальну суму 55,4 млн грн, у тому числі порушення, що призвели до втрат фінансових ресурсів на загальну суму 42,9 млн грн.
Ревізії засвідчили, що визначення відповідно до законодавства фактичної вартості медичних послуг з надання екстреної медичної допомоги хворим на COVID-19 у завищених розмірах стало причиною надлишкового отримання центрами екстреної медичної допомоги від НСЗУ коштів і призвело в окремих випадках до використання цих коштів із порушенням вимог законодавства та укладених із НСЗУ договорів.
Пунктом 1168 глави 28 Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.02.2020 № 65 (далі – Порядок № 65), передбачено, що фактична вартість медичних послуг із надання екстреної медичної допомоги пацієнтам з підозрою або встановленим захворюванням на COVID-19 визначається як добуток тарифу на зазначені медичні послуги та кількості пацієнтів на території адміністративно-територіальної одиниці, в яких підтверджено у звітному періоді COVID-19.

Приписки у звітних документах

При цьому під час ревізій, проведених у 22 обласних центрах екстреної медичної допомоги (далі – Центри), встановлено, що відповідно до звітів про обсяг наданих медичних послуг з екстреної медичної допомоги хворим на COVID-19 за квітень – червень 2020 року фактичний обсяг послуг, розрахований відповідно до вимог зазначеної постанови, дорівнював 32 224 випадки загальною вартістю 375,4 млн грн.
Однак, відповідно до наявної в Центрах облікової інформації про виїзди для надання екстреної медичної допомоги хворим на COVID-19, фактично надано зазначених послуг у 10 787 випадках загальною розрахунковою вартістю 133,8 млн грн.
Отже, унаслідок визначення на законодавчому рівні розрахунку фактично наданих послуг з екстреної медичної допомоги хворим на COVID-19 не за фактично надані Центрами послуги, а за кількістю осіб на адміністративно-територіальній одиниці, у яких діагностовано COVID-19, НСЗУ розрахунково сплачено Центрам кошти без надання послуг на загальну суму 241,6 млн грн.

Доплати стороннім особам

Отримання Центрами надлишкових коштів від НСЗУ на надання послуг з екстреної медичної допомоги пацієнтам з COVID-19 призвело до їх використання деякими з них із порушенням вимог законодавства та умов укладених з НСЗУ договорів.
Так, договорами на надання екстреної медичної допомоги пацієнтам з підозрою або встановленим захворюванням на COVID-19 передбачено спрямування коштів на проведення доплат у розмірі до 300 відсотків заробітної плати лише членам спеціальних бригад, які безпосередньо задіяні в наданні екстреної медичної допомоги зазначеним пацієнтам.
Однак ревізіями виявлено здійснення за рахунок коштів, отриманих від НСЗУ, видатків на загальну суму 37,0 млн грн на доплати медичним та не медичним працівникам Центрів, які не були членами спеціальних бригад, що були безпосередньо задіяні у наданні допомоги пацієнтам, хворим на 
COVID-19.
У Чернівецькому центрі, зокрема, на доплати працівникам, які безпосередньо не були задіяні в наданні медичної допомоги хворим на COVID-19, спрямовано 14,7 млн грн, у Львівському центрі – 6,4 млн, у Закарпатському центрі – 5,8 млн, в Івано-Франківському центрі – 3,4 млн, у Кіровоградському центрі – 2,0 млн, у Житомирському центрі – 1,9 млн, у Вінницькому центрі – 841,9 тис., у Херсонському центрі – 715,0 тис., у Рівненському центрі – 445,0 тис. та Київському обласному центрі – 211,4 тис. грн.

Зайві витрати

Також установлено, що через відсутність належного контролю за проведенням закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних, для забезпечення заходів, спрямованих на боротьбу з гострою респіраторною хворобою COVID-19, деякими закладами здійснено зайві витрати внаслідок їх оплати з урахуванням податку на додану вартість.
Згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30.03.2020 № 540-IX, операції з постачання на митній території України товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на боротьбу з COVID-19, перелік яких визначено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 224, звільняються від оподаткування податком на додану вартість.

Завищення на сотні тисяч гривень

Проведеними ревізіями установлено включення до договорів та актів про поставку та приймання товарів податку на додану вартість, що призвело до зайвого використання коштів місцевих бюджетів на загальну суму 3,3 млн грн.
Зокрема, Департамент охорони здоров’я Дніпропетровської обласної державної адміністрації під час закупівлі засобів індивідуального захисту, медичних виробів та медичного обладнання завищив їхню вартість через включення податку на додану вартість на загальну суму 1,1 млн грн.
Аналогічно комунальне некомерційне підприємство Львівської обласної ради «Львівський регіональний фтизіопульмонологічний клінічний лікувально-діагностичний центр» здійснило зайві видатки на суму 819,7 тис. грн, комунальне некомерційне підприємство «Одеська обласна лікарня» Одеської обласної ради» – на суму 719,6 тис., комунальне некомерційне підприємство «Міська клінічна лікарня швидкої та невідкладної медичної допомоги ім. проф. О. І. Мещанінова» Харківської міської ради – на суму 706,6 тис. і комунальне некомерційне підприємство «Територіальне медичне об’єднання «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Запорізької обласної ради – на суму 226,0 тис. грн.

Доплати у завищеному розмірі

Ревізіями також установлено, що через неврахування норм законодавства щодо проведення працівникам, які безпосередньо задіяні в наданні екстреної медичної допомоги хворим на COVID-19, доплати за березень 2020 року в частині її нарахування за фактично відпрацьований час у період виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню COVID-19, здійснено за рахунок медичної субвенції виплату зазначених доплат у завищених розмірах на загальну суму 2,6 млн грн.
У Волинському центрі, зокрема, здійснено доплати працівникам у завищеному розмірі на загальну суму 824,5 млн грн, у Черкаському центрі – на суму 659,0 тис., Дніпропетровському центрі – на суму 437,4 тис. та Тернопільському центрі – на суму 160,0 тис. грн.
За результатами ревізій усунуто фінансових порушень загалом на 3,3  млн грн. Керівникам закладів охорони здоров’я надіслано вимоги щодо усунення виявлених порушень, матеріали заходів державного фінансового контролю передано до правоохоронних органів.
Про результати ревізій поінформовано Міністерство охорони здоров’я України, якому надано пропозиції ініціювати перед Кабінетом Міністрів України внесення змін до Порядку № 65 щодо оплати за надану екстрену медичну допомогу хворим на COVID-19 відповідно до здійснених викликів для її надання зазначеним особам.
Крім того, офісами Держаудитслужби та їх управліннями в областях заплановано проведення в IV кварталі поточного року ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності в 44 закладах охорони здоров’я, які за договорами, укладеними з НСЗУ, надають стаціонарну медичну допомогу хворим на COVID-19. 
Про результати ревізій буде поінформовано уповноважені органи управління та відповідні центральні органи виконавчої влади.

Ірина ЧЕРНИШЕВА,
директор Департаменту контролю 
у соціальній галузі та сфері культури Держаудитслужби    

Олександр КУШНІРУК,
Заступник директора департаменту,
начальник відділу інспектування у соціальній галузі 
та сфері культури Держаудитслужби