Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Чемпіони України з перетягування бюджету

Дата розміщення новини: 2020-12-07

 

Нарікаючи на недостатнє фінансування, спортивні функціонери водночас втридорога закуповують тренажери, у закордонні відрядження на змагання посилають купу зайвих людей, купують підробки спортивних брендів за цінами оригіналів

 

Розвиток спорту в Україні та його фінансове забезпечення є темою, актуальність якої не зменшується. Щороку держава збільшує обсяги асигнувань, що виділяються на забезпечення розвитку спорту вищих досягнень. Зокрема, за останні п’ять років обсяг фінансових ресурсів, які спрямовуються за цим напрямом, зріс удвічі.
Разом з тим фахівці, дотичні до галузі, постійно нарікають на недостатність  бюджетних коштів для належної підготовки спортсменів.
Але чи насправді спортивній галузі бракує бюджетних коштів? Відповідь на це запитання частково можна дати, проаналізувавши результати заходу державного фінансового контролю, що наразі проведений у цій сфері.
А саме: відповідно до Плану заходів державного фінансового контролю на ІІ квартал 2020 року Держаудитслужба провела ревізію фінансово-господарської діяльності державної установи «Управління збірних команд та забезпечення спортивних заходів «Укрспортзабезпечення» (далі – Укрспортзабезпечення) за період із 01.01.2017 по 30.04.2020.

Хто розподіляє кошти

Ревізією установлено порушень на загальну суму 80 472,7 тис. грн, з них таких, що призвели до втрат, – на суму 13 417,4 тис. грн, та недоотримання державним бюджетом на суму 551,1 тис. грн. Із загальної суми порушень наразі усунуто фінансових порушень на суму 720,4 тис. грн. Вживаються заходи для усунення виявлених порушень у повному обсязі.
Причиною допущених порушень є системи розподілу функцій між Міністерством молоді та спорту України (далі – Мінмолодьспорту, Міністерство) та Укрспортзабезпеченням, в якій установа фактично не виконує повноважень розпорядника бюджетних коштів нижчого рівня, визначених  законодавством, позаяк їх на себе взяло Мінмолодьспорту.
Зокрема, попри чинні нормативно-правові акти, які чітко розподіляють повноваження Міністерства й Укрспортзабезпечення, установа планує та здійснює витрати на організацію, проведення, участь спортсменів національних збірних команд України з олімпійських і неолімпійських видів спорту, придбання для них спортивного одягу, взуття, спортивного обладнання та інвентарю, лише за вказівками Мінмолодьспорту, які іноді не мають під собою законного підґрунтя.

Чи потрібна спортивна форма?

Водночас більшість фінансових порушень допущено керівництвом Укрспортзабезпечення через ігнорування вимог бюджетного законодавства, законодавства про публічні закупівлі, нормативних актів, що регулюють діяльність у сфері спорту.
Установлено, зокрема, що у 2017–2020 роках потреба в бюджетних коштах на придбання спортивної форми та спеціального обладнання для національних збірних команд України визначена та відповідно затверджена на суму            234 738,8 тис. грн без детальних обґрунтувань та розрахунків. 
Наслідком відсутності розрахунків реальної потреби в бюджетних асигнуваннях стало необґрунтоване придбання у 2018–2019 роках спортивної екіпіровки на суму 2475,1 тис. грн, яка, попри наявність чітких норм забезпечення спортивним одягом, взуттям та аксесуарами загального та спеціального призначення членів національних збірних команд України, спортсменам, не видана і зберігається на складі установи.

Дивні торги

Іншим прикладом необґрунтованого витрачання бюджетних коштів є закупівля у 2018 році за наказом Міністерства спортивного одягу для легкої атлетики на загальну суму 625,0 тис. грн, яку спортивна федерація навіть не замовляла, що установлено зустрічною звіркою у федерації.
Крім того, слід зауважити, що за наявності у спортивної федерації офіційного контракту з брендом «ASICS» Укрспортзабезпечення                                       у 2018–2019 роках за наказом Мінмолодьспорту проводило процедури відкритих торгів на постачання одягу для легкої атлетики цього ж бренду, в результаті чого переможцем визначався один і той самий учасник –                                     ТОВ «ПРЕМІУМ СПОРТ».
До незаконного та нераціонального використання бюджетних коштів, виділених на спортивну екіпіровку, призвело не тільки постачання одягу в обсягах, що перевищили реальну потребу, а й закупівля спортивної форми, якість якої, ані за зовнішнім виглядом, ані за визначеними критеріями не відповідала вимогам замовника та пропозиціям постачальників.
У 2018–2019 роках, зокрема, попри наявність у тендерній документації чітких характеристик спортивної форми, Укрспортзабезпечення прийняло й оплатило бюджетним коштом на суму 15 242,3 тис. грн одяг, взуття та аксесуари, якість та походження яких постачальниками не підтверджено. Навіть за зовнішнім виглядом вона не відповідала зазначеним у договорах брендам.
Наприклад, у 2019 році установа прийняла та оплатила костюми фехтувальні, куртки шаблеві та рапірні на суму 527,2 тис. грн, які не відповідали визначеним вимогам, у зв’язку з чим тренер відмовився прийняти неякісну форму і вона досі зберігається на складі установи.

Надто дорогі байдарки 

Окрім того, установлено, що ціна екіпіровки у певних постачальників удвічі перевищила ціну офіційного виробника, що спричинило додаткове навантаження на державний бюджет на суму 7843,1 тис. грн.
    Аналогічні порушення виявлено під час придбання спортивного обладнання та інвентарю для національних збірних команд. А саме: попри умови укладених договорів та вимоги, які замовник визначив у тендерній документації, Укрспортзабезпечення без документів, що підтверджують походження, комплектацію, технічні та якісні характеристики, сплатило суб’єктам господарювання за обладнання для веслування на байдарках і каное, системи фіксації часу, човни академічні, байдарки та човни «Дракон» бюджетних коштів на загальну суму 15 723,5 тис. грн.
До того ж окремі, укладені договори ставлять під сумнів законність здійснення за ними відповідних витрат бюджетних коштів.
Наприклад, на дату укладення Укрспортзабезпеченням договору з фізичною особою – підприємцем про постачання у 2018 році човнів «Дракон» загальною вартістю 1711,0 тис. грн, ці човни фактично перебували на території спортивно-розважального комплексу «X-Park», що підтверджено листом спортивної федерації.

«Дракони» незрозумілого призначення

Іншим прикладом є договір, укладений на придбання у 2019 році човнів академічних загальною вартістю 2550,0 тис. грн, за яким кошти перераховано одному підприємцю, тоді як у митній декларації зазначений та фактично передав човни установі – інший.
    Варто зауважити, що в Укрспортзабезпеченні відсутні дані про спортсменів національних збірних команд України, для яких установа придбала обладнання. А човни «Дракон» досі перебувають на приватній території спортивно-розважального комплексу «X-Park» і документів щодо їх використання для підготовки спортсменів національної збірної команди до ревізії не надано.
    Разом з тим на офіційному сайті зазначеного комплексу https://xpark.kyiv.ua/ у розділі «Розваги» відпочивальникам за окрему плату пропонується взяти участь у гонках на «Драконах».
Заходом державного фінансового контролю установлено й інші факти спрямування бюджетних коштів на придбання обладнання, яким спортсмени не користуються.
Наприклад, на придбання обладнання для скелелазіння Укрспортзабезпечення використала бюджетні кошти на суму 924,5 тис. грн, проте його комплектація не відповідала технічним вимогам спортивної федерації і містила додаткові, жодним чином не обґрунтовані складові. А під час ревізії неможливо було провести огляд цього обладнання, позаяк за документами воно зберігалося в загальноосвітньому навчальному закладі, директор якого не допустив відповідальних працівників установи до інвентаризації своїх активів. Крім того, на об’єкті контролю не змогли підтвердити використання цього обладнання. 
Зважаючи на це, слід наголосити, що такі дії піддають сумніву потребу в придбанні вказаного обладнання та якості проведення установою щорічних інвентаризацій.


Закордонні відрядження чи туристичні поїздки?

Численні фінансові порушення допущено під час використання бюджетних коштів на організацію, проведення та участь національних збірних команд України у спортивних заходах.
Наприклад, у 2019 році та І кварталі 2020 року незаконно використано бюджетні кошти на придбання біологічно активних добавок на загальну суму 2783,3 тис. грн, які відповідно до законодавчих актів є продуктами харчування, а не лікарськими засобами або засобами медичного призначення.
В іншому випадку всупереч вимогам порядку забезпечення лікарськими засобами, затвердженому Урядом, установа при відрядженні спортсменів за кордон використала бюджетні кошти на суму 2188,5 тис. грн на закупівлю фармацевтичних засобів, тоді як такі витрати має здійснювати організатор спортивного заходу.
Ревізією установлено непоодинокі факти оплати бюджетним коштом витрат на відрядження спортсменів, тренерів та суддів за відсутності необхідних обґрунтувань.
Зокрема, без обґрунтувань спортивних федерацій, які би підтверджували відсутність в Україні необхідних умов для тренування або участь національних команд у міжнародних турнірах в країнах проведення навчально-тренувальних зборів, установою у 2018–2019 роках безпідставно оплачено відрядження спортсменів та тренерів з велосипедного спорту, веслувального слалому, тріатлону та таїландського боксу Муей-Тай на збори за кордон на загальну суму 2739,2 тис. грн.

Найдорожчі авіаквитки 

Крім того, за відсутності в календарному плані міжнародної (європейської) спортивної федерації турніру з підводного спорту «Кубок Берліна» бюджетним коштом оплачено відрядження спортсменів та тренерів загалом на суму 176,7 тис. грн.
У 2018 році оплачено витрати на відрядження за кордон суддів на суму 140,9 тис. грн, тоді як зазначені витрати відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють використання коштів у сфері спорту, мали здійснюватися за рахунок організаторів спортивних заходів.
Установлено низку фактів зайвих виплат на відрядження за час відсутності спортсменів, тренерів та суддів у відрядженні або особам, які участі у змаганнях не брали загалом, на суму 100,8 тис. грн. Водночас допущено непоодинокі випадки невиплати спортсменам або виплати їм у занижених розмірах добових витрат, через що ними недоотримано 357,5 тис. грн.
Не сприяє раціональному використанню бюджетних коштів запроваджена система придбання авіаквитків для спортсменів та тренерів. Основним контрагентом за цим напрямом є ТОВ «Туристична компанія «Гамалія Тур» (далі – ТОВ«Гамалія Тур»), цінова політика якої значно вища за інших операторів.
Про це свідчить закупівля авіаквитків для спортсменів та тренерів із підводного спорту, що відряджалися на змагання за кордон. А саме: вартість квитків, придбаних установою у ТОВ «Гамалія Тур», удвічі перевищила, вартість квитків, які придбавалися на той самий захід тренером самостійно, що, у свою чергу, призвело до додаткових витрат бюджетних коштів під час придбання лише 28 квитків на суму 205,4 тис. грн.

Сумнівні закупівлі

Невиконання умов укладених договорів працівниками апарату Укрспортзабезпечення і тренерами, відповідальними за організацію та проведення міжнародних турнірів, призвело до перерахування суб’єктам господарювання бюджетних коштів на загальну суму 6271,1 тис. грн за послуги, надання яких документально не підтверджено, а суб’єкти господарювання, що ці кошти отримали, за адресами, зазначеними в договорах, відсутні.
Варто зауважити, що вибір окремих переможців процедур закупівель для організації та проведення заходів здійснювався Укрспортзабезпеченням із порушенням вимог законодавства у частині неправомірного застосування переговорної процедури, уникнення процедури відкритих торгів, обрання переможцем суб’єктів господарювання, пропозиції яких не відповідали заявленим замовником вимогам.

Незаконні витрати на ремонт та харчування

Ревізією виявлено низку інших фінансових порушень, що призвели до втрат бюджетних коштів державним бюджетом та установою.
    Зокрема, через неперерахування до державного бюджету депонованої стипендії та заробітної плати на загальну суму 551,1 тис. грн, строк позовної давності яких минув, державним бюджетом своєчасно недоотримано відповідні кошти.
    Незаконні витрати бюджетних коштів допущено установою під час оплати за ремонтні роботи, послуг з харчування та перевезення, нарахування та виплати заробітної плати загалом на суму 1660,7 тис. грн.
Наприклад, усупереч умов договору оренди, укладеного установою з державним підприємством «Національний спортивний комплекс «Олімпійський», оплачено ремонтні роботи будівлі балансоутримувача на суму 1419,6 тис. грн, в якій установа орендує окремі приміщення і відповідно відшкодовує необхідні витрати на їх утримання. 

Неправильне установлення посадових окладів

Також через завищення вартості послуг з перевезення зайво перераховано кошти на суму 25,3 тис. грн. Наслідком неналежної претензійно-позовної роботи стала втрата установою коштів на суму 24,3 тис. грн, які перераховано за фактично не надані послуги з харчування. Недотримання нормативів видачі спортивної форми призвело до зайвого списання комплекту одягу на суму                 10,7 тис. грн. Неправильне установлення посадових окладів, недотримання законодавства при виплаті премій керівництву установи та заробітної плати працівникам за час відпустки призвели до зайвих витрат на оплату праці на суму 180,8 тис. грн.
З огляду на зазначене матеріали ревізії Укрспортзабезпечення передано до Головного управління контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки Служби безпеки України. Про результати ревізії поінформовано Головне слідче управління Національної поліції України. Установі надіслано вимоги щодо усунення порушень. Про результати ревізії повідомлено Мінмолодьспорту.

Юлія Прохорова,
начальник відділу державного фінансового аудиту в галузі освіти Департаменту контролю у галузі освіти, науки, спорту та інформації
Держаудитслужби