Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

ПРІРВА, В ЯКІЙ ЗНИКАЮТЬ БЮДЖЕТНІ КОШТИ

Дата розміщення новини: 2017-10-05

ПРІРВА, В ЯКІЙ ЗНИКАЮТЬ БЮДЖЕТНІ КОШТИ

 

Лише за останні шість років на ремонті доріг виявлено порушень на суму понад 1,5 млрд грн

З року в рік стан автомобільних доріг у нашій країні погіршується. Кожної весни ми стаємо свідками дивного, надприродного явища, коли разом з останнім снігом «тане» й асфальт на наших дорогах. Немов підсніжники, з-під снігу з'являються величезні вибоїни на проїжджій частині, які не тільки руйнують ходові автомобілів, а й завдають нищівного удару по народному господарству України.

Результати контрольних заходів, проведених Державною аудиторською службою України та її територіальними підрозділами на ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», а також дочірніх підприємствах, що входять до його складу, вкотре засвідчили, що дорожня галузь, висловлюючись медичними термінами, перебуває у стабільно тяжкому стані. Прогноз на її одужання вкрай невтішний.

Зокрема, практично на кожному дочірньому підприємстві виявлено суттєві прорахунки й недоліки в роботі, що вказує на незадовільний контроль за їх діяльністю з боку ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України». Як наслідок, сума порушень, що призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів, становить понад 85,0 млн грн.

Незважаючи на постійні перешкоди під час проведення ревізій, на скорочений робочий тиждень, територіальні підрозділи Держаудитслужби викрили потужну схему розкрадання фінансових ресурсів дочірніми підприємствами. Вона пов'язана із завищенням вартості виготовлення асфальтобетонних сумішей, які надалі використано в межах виконання контрактів, оплачених за рахунок бюджетних коштів.

Так, ДП «Львівський облавтодор» у калькуляціях з виготовлення асфальтобетонних сумішей завищило витрати енергоносіїв та електроенергії, що призвело до незаконного здорожчання асфальтобетону на 5,1 млн грн, чим у підсумку завдано збитків відповідним бюджетам на вказану суму.

До калькуляцій з виготовлення асфальтобетонних сумішей філії ДП «Полтавський облавтодор» включили завищену норму витрат природного газу, що призвело до безпідставного завищення вартості асфальтобетону на загальну суму 2,8 млн грн.

 

Водночас ДП «Миколаївський облавтодор», незважаючи на стабільну збитковість (2015 рік – 4,4 млн грн), занизило калькуляційну вартість виготовлення асфальтобетонних сумішей порівняно з їх фактичною собівартістю загалом на 2,7 млн грн. Реалізуючи асфальтобетон у подальшому приватній структурі ТОВ «Дортехнологія», підприємство недоотримало доходів на вказану суму.

Виникає цілком логічне запитання: а куди дивилось у цей час
ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», яким чином воно контролювало діяльність своїх «дочок»?

Як засвідчили результати інспектування, завдання у нього були дещо інші. За браком у фінансових планах більшості дочірніх підприємств витрат на утримання вищої установи (ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України») вони, порушуючи ст. 75 Господарського кодексу України, здійснювали зазначені перерахування на користь органу управління.

Усього за ревізійний період ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» «вимило» з дочірніх підприємств понад 51 млн грн на власне утримання, які фактично є єдиним джерелом забезпечення його існування. Природно, що за такої ситуації дочірні підприємства живуть за принципом «а чим я гірше?».

Дійшло до того, що допускаються порушення із коштами, спрямованими на інженерно-технічне облаштування українсько-російського кордону на замовлення Державної прикордонної служби України. І це в умовах військової агресії Російської Федерації. ДП «Чернігівський облавтодор», здійснюючи заходи з інженерно-технічного облаштування українсько-російського кордону, допустило порушень на загальну суму 6,8 млн грн, у тому числі не підтвердило проведення земляних робіт на понад 5 млн грн.

Інші облавтодори також не відстають від своїх чернігівських колег. Філії «Луцький райавтодор», «Луцька ДЕД», «Ковельська ДЕД» та «Володимир-Волинська ДЕД» ДП «Волинський облавтодор» без оформлення договірних відносин у вересні 2008 року виконали роботи з улаштування асфальтного покриття на об’єкті «Капітальний ремонт дороги – під’їзд до шахти в м. Нововолинську», які, відповідно, ніхто не оплатив. Через це підприємство недоотримало 1,5 млн грн.

ДП «Миколаївський облавтодор» використало 2,8 млн грн на оплату ТОВ «БК «Дорлідер» вартості робіт з ямкового ремонту ділянок дороги загального користування державного значення. Хоча останнє мало виконати їх за рахунок власних коштів, що було передбачено умовами укладених зі Службою автомобільних доріг у Миколаївській області договорів, оскільки гарантійний термін експлуатації покладеного ним асфальтобетонного покриття на час складання дефектних актів не минув.

Незважаючи на вкрай скрутне фінансове становище дочірніх підприємств, переважна частина з них не вживає дієвих заходів щодо повернення від контрагентів належних їм коштів за вже надані послуги або виконані роботи.

ДП «Львівський облавтодор» протягом терміну позовної давності не вжило заходів щодо стягнення з ТзОВ «Онур Конструкціон Інтернешнл» заборгованості за виконані роботи з поточного ремонту на суму 1,2 млн грн.

Пропустивши терміни позовної давності, ДП «Житомирський облавтодор» списало на витрати 1 млн грн – вартість здійснених субпідрядних робіт для підрядника ПАТ «Будівельне управління № 813».

Оскільки керівники переважної частини дочірніх підприємств приймали неефективні управлінські рішення, дочірні підприємства втратили доходів та здійснили непродуктивних витрат на суму понад 272 972 тис. грн.

Від застосування схеми придбання матеріалів (щебенева, бітумна продукція) через низку посередників дорожчає вартість кінцевого продукту. А в окремих випадках до зазначених схем залучались фіктивні суб'єкти господарювання. Наприклад, за інформацією ДФС у Миколаївській області, договірні відносини ДП «Миколаївський облавтодор» з постачальниками мали ознаки фіктивності.

ТОВ «Дортехнологія» поставило філіям ДП «Миколаївський облавтодор» компаундне в'яжуче на загальну суму 1,4 млн грн, яке воно закупило у товариств «Д.С.Д. Трейд», «АББА ГРУП» і «Аваль Груп». Проте податкові органи не підтвердили придбання останніми в'яжучого взагалі.

Аналогічно ПП «Р-ГРУПП» здійснило постачання бітуму й мазуту філіям ДП «Миколаївський облавтодор» на загальну суму 2,1 млн грн.
Своєю чергою, ПП «Р-ГРУПП» придбавало бітум і мазут у приватних структур, які, за даними податкових органів, не купували зазначеного товару.

ДП «Кіровоградський облавтодор» придбало через низку посередників бітум нафтовий, що призвело до його здорожчання на 1,6 млн грн. Крім того, маючи на балансі власний гранітний кар'єр (Марфівський кар’єр продуктивністю 25 тис. м3 щебеню на рік), підприємство не використовує його у господарській діяльності, а закуповує щебеневу продукцію на стороні. Водночас витрати на його утримання лише за 2015 рік та 8 місяців 2016 року становили понад 1 млн грн.

За таких умов виконання ремонтно-будівельних робіт у галузі дорожнього господарства перетворюється на воронку, яка без упину поглинає бюджетні кошти у величезних масштабах. Адже лише за останні шість років контрольними заходами виявлено порушень на суму понад 1,5 млрд грн. За ці кошти можна було б відремонтувати не один десяток кілометрів наших багатостраждальних доріг.

Проте Укравтодор не поспішає виправляти ситуацію. Брак реальних кроків Укравтодору до чіткого законодавчого врегулювання питань, пов'язаних із діяльністю акціонерного товариства, у тому числі й щодо визначення статусу майна, переданого до його статуту, формального контролю акціонерного товариства за діяльністю дочірніх підприємств, призводить до постійних зловживань під час використання майна підприємств.

Зокрема, ДП «Львівський облавтодор» під виглядом передання в оренду окремих об'єктів нерухомого майна фактично передало приватним структурам два цілісних майнових комплекси (асфальтобетонні заводи в м. Городок та с. Воля Старицька разом із земельними ділянками). Внаслідок таких оборудок підприємство уникло погодження трудового колективу на передачу ЦМК в оренду, створення комісії з оцінки ЦМК, наявності дозволу на передачу його в оренду тощо. Оскільки експертної оцінки ЦМК не було проведено, визначити реальні втрати доходу аудитори не змогли.

А взагалі питання оснащення облавтодорів ремонтно-будівельною технікою, напевне, чи не одне із найболючіших питань. Наявність вкрай зношеної ремонтно-будівельної техніки не дає змоги переважній частині дочірніх підприємств конкурувати на рівних з іншими учасниками конкурсних торгів на виконання ремонтно-будівельних робіт, що призводить до невпинного скорочення обсягів виконаних робіт.

Наприклад, у семи філіях ДП «Чернівецький облавтодор» із 195 одиниць дорожньої та іншої техніки 142 одиниці, або 72,8%, випущено до 2000 року, з яких майже 100 одиниць віком понад 26 років. Середня завантаженість асфальтобетонних заводів ДП «Чернівецький облавтодор» за ревізійний період становить менше 13%. Аналогічна ситуація щодо зношеності виробничих фондів склалася й на інших дочірніх підприємствах.  

Якщо дочірні підприємства негайно не почнуть поновлювати парк будівельної техніки, це може призвести до того, що через брак техніки вони зможуть виконувати лише низькотехнологічні роботи, пов'язані з експлуатаційним утриманням автомобільних доріг, та не зможуть конкурувати з приватними компаніями щодо якості ремонтно-будівельних робіт, їх вартості. І через деякий час облавтодори братимуть лише скромну участь у роботах з експлуатаційного утримання автомобільних доріг.

Тому лише невідкладне вжиття рішучих заходів Укравтодором та
ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», спрямованих у тому числі й на викорінення безгосподарності, зможе врятувати галузь. Інакше за таких умов вона приречена піти у вічність. І нашими шляхами можна буде рухатись хіба що возами, запряженими парою добрих волів, як у минулі часи.

 

Василь Міхневич,

заступник директора

Департаменту контролю у галузі

ЖКГ, інфраструктури та зв'язку

Держаудитслужби