Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Куди щезають кошти на аеропорти та дороги?

Дата розміщення новини: 2020-12-07

На підприємстві, що фінансує будівництво доріг, аеродромів та стадіонів, аудитори виявили фінансових порушень на десятки мільйонів гривень

Безпека і комфорт людей – це пріоритетні завдання кожної держави. Але чи справді наша держава здатна забезпечити своїх громадян: безпечними та надійними аеропортами в українських містах, європейськими стандартами з безпеки дорожнього руху та,  найголовніше,– прозорістю і раціональністю у використанні державних коштів під час будівництва й експлуатації таких об’єктів інфраструктури?

Напрями діяльності «Фініпро»

Держаудитслужба провела державний фінансовий аудит діяльності державного підприємства «Фінансування інфраструктурних проектів» (далі – ДП «Фініпро», Підприємство). Результати аудиту засвідчили низку проблемних питань на рівні цього підприємства, а також недоліків, подолання, яких потребує врегулювання з боку держави.
Загалом діяльність ДП «Фінінпро» спрямована на фінансуванні завдань та заходів, які передбачено державними програмами за такими трьома напрямами:
-обслуговування договорів, укладених на виконання завдань та заходів Державної цільової програми підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи з футболу 2012 року «Євро 2012»;
-забезпечення фінансування будівництва злітно-посадкової смуги Міжнародного аеропорту «Одеса» та інших аеропортів України в рамках реалізації Державної цільової програми розвитку аеропортів на період до 2023 року (далі – Програма розвитку аеропортів);
-забезпечення виконання заходів щодо Державної програми підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року.

Зростання вартості будівництва аеропорту

Цікаві факти виявлено аудиторами під час аналізу фінансово-господарської діяльності ДП «Фінінпро». 
Так, в обліку Підприємства рахується дебіторська заборгованість, яка становить 9,6 млрд грн за позиками, які воно надало у 2010–2013 роках на будівництво об’єктів для проведення фінальної частини чемпіонату Європи з з футболу «Євро 2012». 
Однак наразі механізму повернення позики її одержувачами не існує, що, у свою чергу, призводить до відволікання коштів у тривалу дебіторську заборгованість та навантаження на витратну частину ДП «Фінінпро».
Водночас під час аудиту виявлено фактори, які перешкоджали ефективній та своєчасній реалізації проєкту соціально-економічного розвитку «Реконструкція, будівництво аеродромного комплексу комунального підприємства «Міжнародний аеропорт «Одеса». 
На сьогодні будівельні роботи з реконструкції аеродромного комплексу комунального підприємства «Міжнародний аеропорт «Одеса» не закінчено. Зазначений об’єкт в експлуатацію не введено та, відповідно, проєкт залишається нереалізованим. 
Варто зауважити, що несвоєчасна реалізація проєкту призвела до зростання цінових показників. Як наслідок, збільшено обсяг необхідних фінансових ресурсів  на будівництво аеродромного комплексу вартістю понад 1 млрд грн та зросла вартість будівництва об’єкта до 2,8 млрд грн.

Зайві розтрати на безпеку дорожнього руху

З метою зниження рівня аварійності та ступеня тяжкості наслідків дорожньо-транспортних пригод Урядом затверджено Державну програму підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року (далі – Державна програма безпеки дорожнього руху).
Під час виконання завдань Державної програми безпеки дорожнього руху, на жаль, виявлено значні недоліки під час як виконання ремонтно-будівельних робіт, так і проведення процедур закупівель.
Наприклад, унаслідок погодження та приймання вартості устаткування, що перевищує ціну, яка є актуальною відповідно до інформації інтернет-ресурсів, при виконанні робіт із поточного ремонту 4,7 млн грн використано неефективно.
Принагідно слід підкреслити, що за заходом Державної програми безпеки дорожнього руху (влаштування розв’язок кільцевого типу) не досягнуто мети та не забезпечено досягнення цілей програми. Причиною цього є прийняття ДП «Фінінпро» неефективного управлінського рішення щодо виготовлення значної кількості проектно-кошторисної документації, на яку витрачено бюджетних коштів на суму 42,6 млн грн, за об’єктами, будівництво яких не проводиться, а також не передбачено подальшого шляху її реалізації.

Тендерні порушення

Виявлено також порушення, що призвели до втрат бюджетних коштів на суму 5,5 млн грн, а саме: приймання в будівельних актах окремих видів робіт, виконаних підрядником, які не відповідають ні встановленим нормам на монтаж устаткування, ні фактично виконаному виду роботи. 
Крім того, зайві розтрати грошових коштів на суму 0,3 млн грн, спричинили окремі випадки, що пов’язані з прийманням у будівельних актах більшої маси прибутку, ніж передбачено в договірних цінах ще до початку будівництва.
Так, унаслідок порушень законодавства з публічних закупівель під час укладання ДП «Фінінпро» договорів вартістю понад 108 млн грн існує ризик визнання вказаних договорів недійсними.
Наприклад, ДП «Фінінпро» не дотримувалось принципу відкритості та прозорості й принципу об’єктивної і неупередженої оцінки тендерних пропозицій, встановлених Законом України «Про публічні закупівлі».
Загалом аудит показав слабкі місця, які існують на Підприємстві, проте їхні наслідки мають державне значення. Тому недоліки, відображені в аудиторському звіті, повинні стати сигналом керівництву ДП «Фінінпро» для того, щоб їх виправити та запобігти  розтратам у майбутньому.
Насамперед варто зрозуміти, що всі недоліки, порушення та неефективні управлінські рішення можуть стати ключовими факторами, які вплинуть безпосередньо на нашу з вами безпеку.


Наталія Вовк
Головний державний аудитор  відділу 
державного фінансового аудиту 
в галузі державного резерву 
та космічної діяльності 
Департаменту контролю у галузі ЖКГ, 
інфраструктури та зв’язку Держаудитслужби