Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Хто приплачує зайвому декану в інституті

Дата розміщення новини: 2020-12-07

Майже 3,8 мільйона бюджетних коштів змарновано в Донецькому  обласному інституті післядипломної педагогічної освіти через незаконні нарахування премій та доплат, списання «наліво» будматеріалів, порушення при закупівлях

 

Управлінням Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області в плановому порядку у грудні 2019 року – березні 2020 року проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (далі – Інститут) за період з 01.03.2015 до 30.11.2019.
За результатами проведеної ревізії встановлено фінансових порушень на загальну суму 3868,3 тис. грн. З цієї суми порушення, що призвели до втрат – 378,4 тис. гривень.

Щедрі доплати 

Зокрема, ревізорами Держаудитслужби встановлено низку порушень вимог Порядку складання, розгляду та затвердження кошторисів бюджетних установ (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228 та Бюджетного кодексу України), через що закладом протягом 2016 – 2019 років завищено потребу в бюджетних коштах на суму 3489,9 тис. гривень.
Наприклад, кошторисами Інституту на 2017 – 2019 роки було передбачено витрати на виплату доплат за звання «Заслужений робітник освіти»                                     розміром 20 % посадового окладу більшості викладачів і методистів закладу, хоча право на ці доплати мала незначна кількість фахівців. Наприклад, 2019 року такі доплати було заплановано для виплати 29-ти методистам, проте право на ці доплати мали лише два методисти та один старший викладач.
Отже, через зазначені порушення при плануванні закладом допущено завищення потреби у бюджетних коштах на 2017 – 2019 роки на загальну суму 1397,9 тис. грн, з яких фактично витрачено на матеріальне заохочення працівників закладу 841,8 тис. гривень.

Звідки взявся декан?

Аналогічно кошторисами Інституту на 2016 – 2019 роки було передбачено витрати на доплати за науковий ступінь розміром 15 % посадового окладу ряду співробітників, хоча право на ці доплати мали не всі фахівці.
Наприклад, 2019 року такі доплати заплановані 29-ти методистам,                  12-ти завідуючим відділам та п’яти старшим викладачам. 
Водночас право на ці доплати мали лише сім методистів, шість завідуючих відділами та чотири старших викладачі. Зазначені дії призвели до завищення потреби у бюджетних коштах загалом на суму 1146,2 тис. гривень.
Крім цього, заходом державного фінансового контролю встановлено, що до штатних розписів Інституту у періоді, охопленому контролем, було безпідставно занесено зайву посаду декана, через що також було завищено потребу у коштах  загальною сумою 654,5 тис. гривень.
Тож через недотримання керівництвом Інституту вимог чинного законодавства з питання оплати праці була створена штучна економія фонду оплати праці. Наслідком цього стало зайве виділення з обласного бюджету коштів розміром 2053,4 тис. грн, які керівництво закладу спрямувало на матеріальні заохочення.

Сам собі призначив премію

Слід зазначити, що нарахування та виплата матеріального заохочення також здійснювалися в Інституті з порушенням вимог чинного законодавства.
Зокрема, через недотримання вимог законодавства та умов Колективного договору колишні керівники закладу протягом трьох років на підставі власних наказів самі собі призначали премії та надбавки до посадових окладів за відсутності дозволу чи узгодження з боку органу управління – Департаменту освіти і науки Донецької облдержадміністрації. Такі дії спричинили переплати розміром 181,3 тис. гривень.
Крім того, через порушення при плануванні видатків протягом 2016 – 2019 років завищено потребу у коштах на сплату єдиного соціального внеску до Пенсійного фонду України за завищеною ставкою. Це здійснювалося без урахування наявності з року в рік одних і тих самих працюючих осіб з інвалідністю – загальною сумою 291,4 тис. гривень.
Також ревізією встановлено інші факти переплати заробітної плати, пов'язані із завищенням розміру посадових окладів та надбавки за інтенсивність і напруженість у роботі, необґрунтованим наданням додаткових відпусток за ненормований робочий день та компенсації за невикористану додаткову відпустку, оплатою праці за невідпрацьований час зовнішнім сумісникам.  Загалом таких порушень виявлено на суму 335,3 тис. гривень.

Незаконне списання будматеріалів

Ще ревізори встановили низку порушень, пов᾽язаних із:
- завищенням обсягів фактично виконаних ремонтних робіт; 
- понаднормовим списанням будівельних матеріалів, витрачених на проведення поточних ремонтів (лінолеум, фарба, клей), та переплатою підзвітних сум внаслідок: 
- зайвим відшкодуванням коштів підзвітним особам вартості напоїв та гарячого харчування, внесених до вартості проїзних документів;  
- відшкодування туристичного збору, занесеного до рахунків за оплату за мешкання, та оплати вартості проїзду за відсутності належного документального підтвердження. Незаконні витрати бюджетних коштів на ці цілі упродовж 2016 – 2019 років склали загалом 43,1 тис. гривень.
Також під час ревізії встановлено порушення законодавства про закупівлі в частині порушень термінів оприлюднення в електронній системі закупівель звітів про укладені договори та невідповідності тендерної пропозиції умовам тендерної документації. 
За порушення зконодавства у сфері закупівель складено два протоколи про адміністративне правопорушення, які направлені на розгляд до Краматорського міського суду Донецької області. Матеріали ревізії передано до Управління стратегічних розслідувань у Донецькій області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України. За результатам ревізії до об’єкту контролю застосовано фінансову санкцію у вигляді зупинення операцій з бюджетними коштами.

Наталія Єсіна,
головний державний аудитор відділу контролю 
у галузі освіти, науки, спорту та інформації 
Управління Східного офісу Держаудитслужби
 в Донецькій області