Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

ЗАПИТАННЯ ТА ВІДПОВІДІ

Дата розміщення новини: 2020-12-07

Який порядок використання бюджетних коштів за програмою «Спроможна школа для кращих результатів»?                          

                                                      Наталія Диденко, м. Полтава

 

Відповідає фахівець                                        ЮЛІЯ ПРОХОРОВА

начальник відділу державного фінансового аудиту в галузі освіти Департаменту контролю у галузі освіти, науки, спорту та інформації Держаудитслужби

 

З метою створення безпечного та комфортного середовища для кожного учня та вчителя Урядом з 2020 року запроваджено програму «Спроможна школа для кращих результатів».
Програма передбачає надання фінансової підтримки закладам освіти на ремонт будівель шкіл, завершення недобудов, закупівлю обладнання для класів та оновлення навчальних кабінетів, інтер’єрів у коридорах, класах та інших приміщеннях школи. 
Кошти фінансової підтримки за програмою «Спроможна школа для кращих результатів» надаються закладам освіти як субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам відповідно до вимог ст. 97 та   108 Бюджетного кодексу України.
Для її реалізації постановою Кабінету Міністрів України  від 12.02.2020 № 100 затверджено Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» (далі – Порядок № 100). 
Згідно з Порядком № 100 головним розпорядником субвенції є Міністерство освіти і науки України (далі – Міністерство або МОН України). Розпорядники субвенції за місцевими бюджетами визначаються рішеннями про такі бюджети відповідно до законодавства.
Зазначений порядок визначає, що субвенція спрямовується на реалізацію проєктів, пов’язаних із завершенням розпочатих у попередніх періодах будівельних робіт з будівництва нових будівель і споруд комунальних закладів загальної середньої освіти, реконструкцією, капітальним ремонтом існуючих будівель (їхніх частин), споруд закладів загальної середньої освіти та (або) формуванням нового освітнього простору у закладах загальної середньої освіти.
Порядком № 100 також визначено, що субвенція надається у разі, якщо загальна кількість учнів опорних закладів освіти (без урахування їхньої кількості у філіях) становить не менше ніж 200 осіб, а інших закладів загальної середньої освіти — не менше ніж 350 осіб. Проєктна потужність нової будівлі, в якій розміщуватиметься заклад загальної середньої освіти, має становити не менше ніж 350 учнів.
Крім цього, Порядком № 100 встановлено, що реалізація проєкту має здійснюватися на засадах співфінансування з місцевих бюджетів. Водночас визначено, що для співфінансування не можуть бути залучені кошти державного фонду регіонального розвитку та міжбюджетних трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам як частки.
Порядком № 100 передбачено першочергове здійснення фінансування реалізації проєкту за кошти місцевого бюджету як частки співфінансування та завершення реалізації проєкту до кінця поточного року.
Умовою надання субвенції є наявність відведеної відповідної земельної ділянки, затвердженої проєктної документації та позитивного висновку експертизи цієї документації (для проєктів, пов’язаних із проведенням будівельних робіт) А також визначено, що на реалізацію проєкту (проєктів) в одному закладі загальної середньої освіти не може одночасно спрямовуватися субвенція, передбачена Законом про Державний бюджет України на відповідний рік за загальним та спеціальним фондом.
За вимогами Порядку № 100 проєкти, пов’язані з формуванням нового освітнього простору, повинні бути спрямовані на створення мотивуючого простору у закладах загальної середньої освіти та (або) зміну просторово-предметного оточення учнів закладів загальної середньої освіти з урахуванням таких особливостей:
-створення мотивуючого простору здійснюється шляхом закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для зміни внутрішнього дизайну приміщень закладу загальної середньої освіти (проведення штукатурних робіт стін та стель, покриття підлоги, перегородок, стель, стін оздоблювальними матеріалами та виробами, встановлення елементів вбудованих шаф, внутрішніх дверних полотен з коробками, інших конструкцій тощо);
-зміна просторово-предметного оточення здійснюється шляхом закупівлі засобів навчання та обладнання, передбачених затвердженими МОН типовими переліками.
Порядком № 100 визначено, що:
-     для проєктів, що фінансуються з обласного бюджету або реалізуються у м. Києві, містах обласного значення, об’єднаних територіальних громадах з адміністративним центром у місті обласного значення, – не більше ніж 70 відсотків за рахунок субвенції та не менш ніж 30 відсотків за рахунок коштів місцевих бюджетів; 
-     для проєктів, що реалізуються у районах та об’єднаних територіальних громадах, – не більше ніж 90 відсотків за рахунок субвенції та не менше ніж 10 відсотків за рахунок коштів місцевих бюджетів; 
-     для проєктів, що реалізуються у селах (селищах), що мають статус гірських населених пунктів, та населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення, – не більше ніж 95 відсотків за рахунок субвенції та не менше ніж  п’ять відсотків за рахунок коштів місцевих бюджетів. 
Також Порядком № 100 передбачено, що для отримання субвенції органи місцевого самоврядування, які забезпечують співфінансування проєктів мають подати до обласних, Київської міської держадміністрацій проєктні заявки. Проєктні заявки для шкіл формують їхні засновники. Зі свого боку, обласні державні адміністрації мають сформувати перелік усіх проєктів із зазначенням пріоритетних і подати їх до Міністерства освіти і науки України, яке затверджує проєкти до фінансування протягом 10 днів.
До проєктних заявок необхідно додати: 
-    картку закладу загальної середньої освіти; 
-    гарантійний лист місцевої ради про дотримання нею умов щодо забезпечення реалізації проєкту на умовах співфінансування з місцевого бюджету; 
-    копію акта (наказу, розпорядження, рішення) про затвердження проєктної документації (для проєктів, пов’язаних із проведенням будівельних робіт); 
-    фотографії, що фіксують поточний стан будівлі (її частини), споруди закладу загальної середньої освіти, що потребують проведення будівельних робіт (для проєктів, пов’язаних із проведенням будівельних робіт); 
-    перелік товарів, робіт і послуг, необхідних для реалізації проєктів, пов’язаних із формуванням нового освітнього простору.
Слід зазначити, що Міністерство освіти і науки України в своєму листі       від 20.02.2020 № 1/9-111 рекомендує формувати проєкти, що об’єднують різні напрями: наприклад, проведення будівельних робіт разом з формуванням нового освітнього простору. Також Міністерство повідомляє про відсутність застережень щодо можливості фінансування проєктів із різних джерел фінансування. 
Наприклад, проєкт капітального ремонту в шкільній будівлі фінансується за кошти Державного фонду регіонального розвитку, але водночас засновник може подати на розгляд комісії проєкт щодо формування освітнього простору безпосередньо в цьому ж закладі.
У своєму роз’ясненні МОН України зазначає, що частка співфінансування з місцевого бюджету повинна бути не менше за встановлену, але у разі фінансової спроможності засновника при її збільшенні шанси отримати підтримку реалізації проєкту за кошти програми «Спроможна школа для кращих результатів» зростають.
Також Міністерство освіти і науки України наголошує, що під час розгляду пропозицій облдержадміністрацій буде враховано: 
-    загальну кількість учнів у закладі освіти; 
-    обґрунтування місцевої ради щодо необхідності реалізації проєкту;
-     рішення місцевої ради щодо планування розвитку мережі закладів загальної середньої освіти; 
-    обсяг співфінансування з місцевого бюджету; 
-    обсяг субвенції, зазначений у розподілі; 
-    ступінь будівельної готовності та реалістичність завершення проєкту до кінця поточного року (для проєктів, пов’язаних із проведенням будівельних робіт); 
-    потребу в реалізації проектів з урахуванням щільності та приросту населення.
Крім цього, Міністерство освіти і науки України зауважує, що зміна просторово-предметного оточення має здійснюватися шляхом закупівлі засобів навчання та обладнання.
Для цього Міністерство запропонувало для громадського обговорення проєкт наказу «Про затвердження типового переліку навчально-методичного забезпечення, засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій». Цим типовим переліком запропоновано визначити вимоги до засобів навчання та обладнання, якими можуть бути обладнані навчальні кабінети біології, географії, математики, фізики, хімії і STEM-лабораторії державних і комунальних закладів загальної середньої освіти з урахуванням вимог новітніх освітніх технологій і методів навчання. Як повідомляє МОН України, найближчим часом наказ буде зареєс