Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Чому городяни розплачуються за борги безгосподарних комунальників?

Дата розміщення новини: 2020-12-06

Через недбалість комунальних підприємств «Чернівціводоканал» та «Чернівцітеплокомуненерго» їхні кредитні борги сплачуються з кишень платників податків

 

Загальновідома істина: при укладанні кредитних договорів передбачається, що погашення кредитів проводитиметься за рахунок коштів підприємства-позичальника. 
Однак трапляються випадки, коли підприємство-позичальник веде збиткову діяльність, а розрахунки з кредиторами здійснюються не ним самим, а коштами міського бюджету, що наділяються як поповнення статутного капіталу даного підприємства.
Так, наприклад, під час проведення державного фінансового аудиту бюджету міста Чернівці дослідженням окремих питань було встановлено додаткове навантаження на бюджет міста: сплата за рахунок бюджетних коштів за зобов'язаннями відповідних кредитних договорів, оскільки Чернівецька міська рада виступила гарантом щодо їхнього виконання.
 
Проєкт муніципального водного господарства

Протягом чотирьох років вибірка коштів за кредитною угодою, укладеною 06.02.2015 між Кабінетом Міністрів України, комунальним підприємством «Чернівціводоканал» (далі – КП «Чернівціводоканал») та Кредитною установою для відбудови «KfW» (далі – «KfW»), не здійснювалася, а 2019 року бюджетом міста Чернівці заплановано до сплати 5,1 млн грн зобов’язань за невикористані кредитні суми.
Укладання вищезазначеної угоди обумовлено прийняттям рішення Чернівецької  міської  ради від 30.10.2014  № 1375 про схвалення «Проекту муніципального водного господарства м. Чернівці, стадія – І (реконструкція систем водопостачання у м. Чернівці)» ( далі – Проєкт) та надання дозволу комунальному підприємству на укладення Кредитної та Проєктної угоди між Кабінетом Міністрів України, КП «Чернівціводоканал» та «KfW», а також на складання  Окремої угоди між  «KfW», Чернівецькою міською радою та КП «Чернівціводоканал».
Вищезазначений Проєкт розроблено Чернівецькою міською владою та КП «Чернівціводоканал» за допомогою міжнародного консультанта (консорціум COWI та ін.) і за фінансової підтримки – гранту спеціального фонду Уряду Німеччини через німецький державний банк розвитку «KfW», який має реалізовуватися із залученням довгострокового пільгового кредитного ресурсу. Цей кредит планується отримати за схемою державних зовнішніх запозичень від Уряду Німеччини через «KfW» у рамках Муніципальної програми захисту клімату українсько-німецького міжурядового Фінансового співробітництва.
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік»  (додаток № 9) до Переліку кредитів (позик), що залучаються державою до спеціального фонду Державного бюджету 2015 року від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових організацій для реалізації інвестиційних програм (проєктів), внесено даний Проєкт.

Кредитні позики, що не поверталися

Міжурядову угоду між «КfW», Кабінетом Міністрів України та  КП «Чернівціводоканал» на суму 17 млн євро підписано 06.02.2015.  
Угода між Кабінетом Міністрів України та Урядом Федеративної Республіки Німеччина про фінансове співробітництво (асигнування 2010 і 2011 року) ратифікована Законом України від 27.01.2016 № 943-VIII, набула чинності та вступила в дію 03.03.2016.                          
Надання кредитних коштів регламентується Кредитною та Проєктною угодами між Кабінетом Міністрів України – Позичальник, КП «Чернівціводоканал» – організація-виконавець Проєкту та «KfW», укладеними одночасно з вищезазначеною Міжурядовою угодою 06.02.2015, які також набули чинності та вступили в дію 03.03.2016.
Однак, як з’ясувалось під час проведення державного фінансового аудиту бюджету міста Чернівці за період з 01.01.2017 до 31.05.2019, вибірка кредитних коштів за Кредитною угодою не здійснювалась. Варто відмітити, що за її умовами Позичальник при одержанні першого траншу (вибірки) кредитних коштів сплачує плату за зобов’язання розміром 0,25 % річних за невикористані кредитні суми. Кредитною та Проєктною угодами від 06.02.2015 між банком «KfW», Кабінетом Міністрів України та КП «Чернівціводоканал» визначено, що плата за зобов’язаннями має розраховуватися за період, який починається через три місяці після підписання угоди та закінчується датою, на яку виплачувані кошти зараховуються в дебет рахунку. Дата початку – 06.05.2015 (п. 4.1 Угоди) та перша плата за зобов’язаннями має бути сплачена разом з першою сплатою процентів (п. 4.3 Угоди).    

Причини невиконання умов кредитної угоди

Причинами несвоєчасного виконання умов кредитної угоди можна виділити кілька чинників: 
-    необхідність у проведенні  додаткових  обстежень будівель і споруд (геодезичні, геологічні, технічні) та експертиз Проєкту реконструкції систем водокористування м. Чернівців, про що  свідчить наявність прорахунків в оперативному управлінні процесом підготовки до реалізації Проєкту;
-     відсутність своєчасного застосування відповідних заходів, направлених на прискорення впровадження Проєкту та започаткування його активної фази з боку КП «Чернівціводоканал» і Чернівецької  міської  ради та інші.
Відповідно до пояснень посадових осіб КП «Чернівціводоканал» встановлено наступне. 
Внаслідок тривалого періоду часу, що пройшов після розробки банківського Техніко-економічного обґрунтування (2011 рік) та його адаптації і схвалення відповідно до українського законодавства (2014 рік), до набуття чинності Кредитної та Проєктної угоди (03.03.2016) і підписання Договору щодо надання консультаційних послуг (07.06.2016) виникла необхідність  у здійсненні додаткового аналізу пропонованих заходів для максимальної оптимізації проєктних рішень.
Водночас втратили актуальність й результати проведених інженерних вишукувань, тому виникло питання щодо необхідності їхнього повторного проведення. 
Крім того, в КП «Чернівціводоканал» були відсутні архівні копії проєктної документації існуючих об’єктів (проєктно-кошторисна документація водогону «Дністер-Чернівці», виконавець ВАТ «Одесакомунпроект»), що свідчить про наявність прорахунків у підготовці до реалізації Проєкту.

Відсутність проєктно-кошторисної документації

Додатковим чинником затримання виконання умов кредитної угоди  стала низька кваліфікація керівника Проєкту (відсутність значних результатів командної роботи, що, зі свого боку, створювало напруженість у відносинах з КП «Чернівціводоканал» та банком «KfW»).
Крім того,  під час мобілізації міжнародних фахівців виявилося, що зазначені в тендерній пропозиції «керівник проєкту» та «інженер-гідравлік» недоступні, а місцевий партнер – приватне підприємство «Ремводпласт Плюс» –  вчасно не забезпечив виготовлення проєктно-кошторисної документації.
З метою врегулювання розбіжностей, у липні 2017 року КП «Чернівціводоканал» відповідно до Договору консультаційних послуг  звернулося до Консультанта з вимогою про усунення всіх недоліків у роботі технічного Консультанта, зокрема: оперативне проведення вишукувальних робіт та усунення затримки виготовлення проєктно-кошторисної документації і залучення до цього процесу кваліфікованих фахівців, які повинні отримати схвалення від банку «KfW» та КП «Чернівціводоканал».  


Підрядник з кримінальним шлейфом

У серпні 2017 року Консультант провів процедуру закупівель послуг з проведення вишукувальних робіт відповідно до керівних принципів «KfW»,       проте аналіз результатів з боку КП «Чернівціводоканал» і Чернівецької міської ради виявив невідповідність процесу відбору субпідрядників до керівних принципів «KfW» та можливу зацікавленість представників ПП «Ремводпласт Плюс»  в присудженні перемоги певним компаніям. 
Так, переможцем конкурсу на проведення геодезичних вишукувань було визначено ТОВ «Емпаєр». Аналіз інформації з відкритих джерел показав, що дана компанія часто співпрацювала з ПП «Ремводпласт Плюс», тому могла мати певну перевагу серед інших учасників. 
Переможцем конкурсу на проведення геологічних вишукувань було визначено ТОВ «Енерго Інжиніринг». При аналізі інформації щодо ТОВ «Енерго Інжиніринг» у КП «Чернівціводоканал»  виникли підозри щодо її фіктивності, адже на сайті наведена неправдива інформація щодо членства в міжнародних консорціумах, а види виконаних робіт згідно з вебпорталом «ProZorro» не мають відношення до проведення геологічних вишукувань.
Крім того, в серпні 2017 року стало відомо про кримінальне провадження, в якому ПП «Ремводпласт Плюс» фігурує як учасник незаконного конвертаційного центру.

Група оперативного управління впровадження Проєкту

За результатом зустрічі за участю директора «KfW» у Східній Європі, яка відбулась 28.11.2017, було прийняте рішення про проведення нової процедури відбору компаній для проведення вишукувань та було створено Комітет з оцінки тендерних пропозицій, до якого ввійшли представники КП «Чернівціводоканал» та представники GKW Consult GmbH, і було оголошено про початок проведення конкурсу в розділі «Новини» вебпорталу «ProZorro».
Слід відзначити, що створення на КП «Чернівціводоканал» для оперативного управління групи впровадження «Проекту муніципального водного господарства м. Чернівці»  відбулося лише  у грудні 2017 року.  
Вибір Субконснультанта проводився Консультантом із залученням на фінальному етапі робочих зустрічей Чернівецької міської ради та КП «Чернівціводоканал», а місцевим партнером обрано ДІ «УкрНДІводоканалпроект» (м. Київ).
Після консультацій за участі ДІ «УкрНДІводоканалпроект», ДП «Укрдержбудекспертиза», GKW Consult GmbH, КП «Чернівціводоканал» було визначено, що єдиний спосіб пришвидшити реалізацію Проєкту – це виконати корегування Техніко-економічного обґрунтування (далі – ТЕО) в частині розбивки всіх заходів на черги та пускові комплекси, що дозволить прискорити реалізацію Проєкту та дозволить вводити в експлуатацію об’єкти за мірою їхньої готовності в рамках кожного пускового комплексу.
Договір щодо надання консультаційних послуг з коригування ТЕО Проєкту «Проект муніципального водного господарства м. Чернівці, стадія 1» між ДП «НДКТІ МГ» та «KfW» було підписано 13.04.2018.
 Висновок ДП «Укрдержбудекспертиза» щодо скоригованого ТЕО в частині розбивки всіх заходів на черги та пускові комплекси датовано 21.12.2018. Кориговане ТЕО Проєкту було схвалено на рівні Чернівецької обласної адміністрації  10.05.2019.

5,1 мільйона бюджетних гривень – сплата за невикористані кредити

За рахунок коштів міського бюджету 2019 року, в рамках фінансової підтримки підприємства, заплановано сплатити зобов'язання за невикористані КП «Чернівціводоканал» кредитні суми  в рамках Кредитної угоди, укладеної 06.02.2015 між Кабінетом Міністрів України, КП «Чернівціводоканал» та KfW (яка набула чинності й вступила в дію 03.03.2016), в сумі 5,1 млн. гривень.
Тобто вже 2019 року з бюджету міста Чернівці були спрямовані кошти на покриття додаткових непродуктивних витрат у сумі понад 5,1 млн гривень.
Як наслідок, поліпшення якості наданих послуг з централізованого водопостачання та водовідведення відтерміновується на невизначений термін.

Проблеми комунального підприємства «Чернівцітеплокомуненерго»

Протягом чотирьох років вибірка коштів за кредитною угодою, яка  укладена 22.12.2015 між «Європейським банком реконструкції та розвитку» та міським комунальним підприємством МКП «Чернівцітеплокомуненерго» (далі – МКП «Чернівцітеплокомуненерго»)  не здійснюється.
 Бюджетом міста Чернівці сплачено 2 595,4 тис. грн комісії за невибірку коштів за вищевказаною кредитною угодою.
Між МКП «Чернівцітеплокомуненерго» та «Європейським банком реконструкції та розвитку» (далі – ЄБРР) була підписана кредитна Угода від 22.12.2015 під гарантію Чернівецької міської ради для реалізації Проєкту «Модернізація інфраструктури централізованого теплопостачання в м. Чернівці», яка вступила в силу 21.01.2017. 
Обсяг кредиту складає 10,0 млн євро, зокрема 7,0 млн євро – за рахунок ресурсів ЄБРР та 3,0 млн євро – за рахунок ресурсів Фонду чистих технологій, а також передбачено 2,0 млн євро – це кошти місцевого співфінансування.
В рамках реалізації даного Проєкту між ЄБРР, Чернівецькою міською радою та МКП «Чернівцітеплокомуненерго» був підписаний Договір гранту розміром 4,0 млн євро. 
Поряд з цим, МКП «Чернівцітеплокомуненерго», за умовами кредитної угоди сплачує ЄБРР плату (комісію) за зобов’язання розміром 0,6 % річних на ту частину кредиту, яка залишається невиплаченою Позичальнику. 
Так, протягом 2018 року та січня – червня 2019 року за рахунок коштів, що надійшли з міського бюджету як внески до статутного капіталу, МКП «Чернівцітеплокомуненерго» сплачено комісію за невибірку коштів за вищевказаною кредитною угодою загальною сумою 2 595,4 тис. грн, зокрема 2018 року – 1 789,1 тис. грн та у січні – червні 2019 року – 806,3 тис. гривень.
Тендерні процедури з метою укладання відповідних договорів протягом 2017 – 2019 років не проводилися внаслідок коригування плану реалізації Проєкту – відповідно вибірка коштів не здійснювалась.

Пропозиції з питання невикористання кредитних коштів

За результатами проведення державного фінансового аудиту бюджету міста Чернівці за період з 01.01.2017 до 31.05.2019  були надані Чернівецькій міській раді наступні пропозиції та рекомендації з питання невикористання кредитних коштів:
-    взяти на контроль виконання угод з міжнародними фінансовими організаціями, проаналізувати причини невиконання угод та причини невибірки коштів, перевірити суцільним способом проведені тендери, укладені угоди, акти виконаних робіт, що надаються підрядниками (із залученням Державної податкової служби),  встановити неухильний контроль за розцінками та станом фінансової дисципліни;
-    поінформувати міжнародні фінансові організації про стан реалізації Угод і ризики, пов’язані з їхньою реалізацією (від недоброчесних підрядників – до невибірки коштів);
-    провести інвентаризацію угод з міжнародними фінансовими організаціями, виявити неактуальні напрями використання коштів;
-    з метою зменшення боргового навантаження на міський бюджет провести додаткові переговори з міжнародними фінансовими організаціями щодо скасування чи відтермінування санкцій за невибірку коштів; 
-    довести рівень вибірки за угодами з міжнародними фінансовими організаціями до 100 %;
-    при використанні кредитних коштів у рамах інвестиційного проєкту «Енергоефективність в будівлях бюджетної сфери у м. Чернівці», отриманих від Північної Екологічної Фінансової Корпорації (NEFCO), забезпечити визначення договірної ціни на стадії укладання договорів із виконавцем робіт (учасниками торгів) відповідно до законодавства України;
-    забезпечити використання коштів у рамах інвестиційного Проєкту «Енергоефективність в будівлях бюджетної сфери у м. Чернівці» з дотриманням чинного законодавства у сфері будівництва.

Результати впровадження пропозицій і рекомендацій 

Впродовж червня – грудня 2019 року на реалізацію проєкту «Енергоефективність в будівлях бюджетної сфери в м. Чернівцях» до міського бюджету залучено 1 481,2 тис. євро кредитних коштів. Залишок коштів сумою 2 964,0 тис. євро заплановано отримати 2020 року.
 Разом з тим внесено зміни до кредитного Договору від 17.12.2019 в частині відтермінування погашення основної суми кредиту ще на один рік, тобто з 2021 року.
Як наслідок, поліпшення якості наданих послуг з централізованого водопостачання та водовідведення відтерміновується на невизначений термін.
З вищевказаного випливає висновок, що формування кредитних ресурсів лежить в основі якісної взаємодії кредиторів та позичальників, а їхній обсяг безпосередньо впливає на прибутковість діяльності суб’єктів кредитного ринку.


Олександр Даценко, 
начальник Управління контролю
за місцевими бюджетами 
Держаудитслужби