Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Особливості тендерного забезпечення

Дата розміщення новини: 2020-12-06

Наша розповідь про зміни у законі про закупівлі: забезпечення тендерної пропозиції, основні гарантії тендерів, умови повернення тендерних пропозицій

 

Як відомо, Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) зазнав суттєвих змін майже з усіх питань сфери його дії. Розберемося, чи торкнулися такі зміни особливостей тендерного забезпечення з 19.04.2020 – початку дії Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель».
Закон передбачає дві можливості використання тендерного забезпечення:
-забезпечення тендерної пропозиції;
-забезпечення виконання договору про закупівлю.
Забезпечення тендерної пропозиції
Забезпечення тендерної пропозиції – це надання гарантії, що учасник торгів виконає зобов’язання перед замовником, які виникли внаслідок подання тендерної пропозиції. Його вимагає замовник, але це не обов’язкова умова проведення торгів. Замовник може не вимагати забезпечення, про що обов’язково відображається у тендерній документації.

Банківська гарантія

Розмір забезпечення вказується у тендерній документації. При його розрахунку замовник враховує, що максимальна величина регулюється законодавством на рівні певного відсотка від очікуваної вартості: при закупівлі робіт не вище ніж 0,5 %, а при закупівлі товарів чи послуг – 3 %.
У разі подання тендерних пропозицій стосовно частини предмета закупівлі (лота) розмір забезпечення тендерної пропозиції замовник встановлює, виходячи з очікуваної вартості предмета закупівлі щодо кожної його частини (лота).
Отже, єдиним видом забезпечення тендерної пропозиції є гарантія. Гарантія може видаватися різними установами, тож залежно від того, яка саме установа видає гарантію, її можна поділити на види. Це може бути:
-банк;
-страхова компанія;
-фінансова установа.
Найпоширенішим видом гарантій є банківська гарантія.
Банківська гарантія – це документ, в якому банк гарантує перерахування певної суми (зазначеної в умовах закупівлі) замовнику у гарантійному випадку (тобто у разі, коли постачальник не виконав обов’язки, пов’язані з поданням тендерної пропозиції).
Для відповідальних постачальників умова про необхідність надання банківської гарантії не несе ризиків. Це тільки зобов'язання – якщо ви виконуєте умови участі у закупівлі, ви сплачуєте банку лише вартість оформлення документа.

 Умови повернення тендерної пропозиції

Замовник не може зазначати у вимогах до гарантії, яка конкретно установа її має надати, тому що це буде вважатись дискримінацією.
Забезпечення тендерної пропозиції повертається постачальнику протягом п’яти днів з дня настання підстави для повернення забезпечення тендерної пропозиції у разі:
-закінчення строку дії тендерної пропозиції та забезпечення тендерної пропозиції, зазначеного в тендерній документації/оголошені про проведення спрощеної закупівлі;
-укладення договору про закупівлю з постачальником, що став переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі)/спрощеної закупівлі;
-відкликання тендерної пропозиції до закінчення строку її подання;
-закінчення тендеру/спрощеної закупівлі в разі неукладення договору про закупівлю із жодним з постачальників, які подали тендерні пропозиції.
Кошти, що надійшли як забезпечення тендерної пропозиції, коли вони не повертаються учаснику у випадках, визначених Законом, підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а в разі здійснення закупівлі замовниками не за бюджетні кошти – перераховуються на рахунок таких замовників.

Умови неповернення тендерної пропозиції

Забезпечення тендерної пропозиції не повертається у разі:
-відкликання тендерної пропозиції/пропозиції (???) постачальником після закінчення строку її подання, але до того, як сплив строк, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними;
-непідписання постачальником, який став переможцем процедури тендеру/спрощеної закупівлі, договору про закупівлю;
-ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) у строк, визначений ч. 6 ст. 17 Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, передбачених ст. 17 Закону;
-ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) забезпечення виконання договору про закупівлю після отримання повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, якщо надання такого забезпечення передбачено тендерною документацією/оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.


Забезпечення виконання договору про закупівлю

Замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
Інформація про забезпечення виконання договору прописується Замовником як в тендерній документації, так і в умовах договору, який підписується за результатами процедури закупівлі.
Забезпечення виконання договору не може перевищувати ніж 5 % вартості договору про закупівлю.
Цей вид забезпечення отримується в паперовому вигляді без використання електронної системи закупівель і надається лише переможцем тендеру.

Повернення забезпечення виконання договору про закупівлю

Замовник повертає забезпечення виконання договору про закупівлю:
-після виконання переможцем процедури закупівлі договору про закупівлю;
-за рішенням суду щодо повернення забезпечення договору у разі визнання результатів процедури закупівлі/спрощеної закупівлі недійсними або договору про закупівлю нікчемним;
-у випадках, передбачених ст. 43 Закону;
-згідно з умовами, зазначеними в договорі про закупівлю, але не пізніше ніж протягом п’яти банківських днів з дня настання зазначених обставин;
-про закупівлю.
Кошти, що надійшли як забезпечення виконання договору про закупівлю, коли вони не повертаються учаснику у випадках, визначених  Законом, підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а в разі здійснення закупівлі замовниками не за бюджетні кошти – перераховуються на рахунок таких замовників. 
Отже, тендерне забезпечення можна назвати одним з видів страхування ризиків замовників через можливе невиконання постачальником або ж переможцем тендеру його зобов'язань та участі у торгах неблагодійних (технічних) учасників.

Олександр Кушнірук,
заступник директора Департаменту 
фінансового контролю у сфері закупівель Держаудитслужби