Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Як місцевих громад позбавляють доходів

Дата розміщення новини: 2020-12-06

Територіальні громади втрачають чималі кошти через оборудки свого керівництва з пайовими коштами – не укладаються угоди пайової участі, встановлюються мізерні пайові виплати

 

Важливо зазначити, що окремі органи місцевого самоврядування втрачають можливість отримати додаткові надходження від пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, оскільки встановлюють розміри пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту на найнижчому рівні. 

Відповідно до абзацу другого ч. 6 ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено граничні розміри пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту в розмірі 10 % від загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта  для нежитлових будівель і споруд та 4 % загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта для житлових будинків.
Разом з тим, окремими органами місцевого самоврядування розмір ставок пайової участі встановлюється на рівні 0,2 – 1 % загальної кошторисної вартості будівництва.

Малі відсотки – малі доходи

Аналіз показників окремих ОТГ Чернігівської області засвідчив наступне. 
Деснянською ОТГ  розмір ставок пайової участі встановлено на рівні 0,1 % для житлових будинків та 1 % для  нежитлових будівель і споруд від загальної кошторисної вартості будівництва, Гончарівською ОТГ – 1 % для нежитлових будівель та споруд, для житлових будинків не встановлено, Сновською ОТГ – 2,5 % для нежитлових будівель та споруд, для житлових будинків не встановлено, Носівською ОТГ – 5 % для нежитлових будівель та споруд, 2 % для житлових будинків, Козелецькою ОТГ – 6 % для нежитлових будівель та споруд, 3 % для житлових будинків.
Натомість Коропською ОТГ розмір ставок пайової участі встановлено на максимальному рівні – 10 % для  нежитлових будівель та споруд.
Остерською ОТГ розмір ставок пайової участі встановлено на рівні до 10 % для нежитлових будівель та споруд і до 4 % для житлових будинків. Разом з тим, 2018 року Остерською ОТГ по трьох об’єктах кошторисною вартістю 8 137,1 тис. грн отримано 10 % пайових внесків – 813,7 тис. гривень.  
Городнянською ОТГ для житлових будинків встановлено 4 % ставки пайової участі у центральній зоні, 2 % – у середній зоні та 1 % у периферійній зоні, для нежитлових будівель і споруд – 10 %, 8 % і 6 % відповідно. Як наслідок, за будівництво торговельних павільйонів на ринку (кошторисною вартістю 1 346,3 тис. грн) отримано тільки 1 % – 13,6 тис. гривень. 


Відсутність договорів

Окремі органи місцевого самоврядування втрачають можливість отримати додаткові надходження від пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, оскільки не з усіма забудовниками укладаються договори пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. 

Під час державного фінансового аудиту виконання бюджету Балтської ОТГ (Одеська область) на підставі зареєстрованих декларацій про готовність об’єкта до експлуатації, розміщених на офіційному сайті Державної архітектурно-будівельної інспекції (www.dabi.gov.ua),  та отриманої від Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області інформації встановлено наступне. 
Було зареєстровано шість декларацій про готовність об’єкта до експлуатації, за якими на території  Балтської ОТГ замовниками будівництва були введені в експлуатацію шість будівельних об’єктів загальною кошторисною вартістю 36,2 млн грн. Пайовий внесок за ними міг скласти 381,9 тис. гривень. Проте фактично договори не було укладено та кошти пайової участі громада не отримала. 
Після встановлення такого факту, ще в період аудиторського дослідження, з вищезазначеними забудовниками було укладено договори про пайову участь (внесок) замовника у розвиток інфраструктури м. Балта та сплачено до бюджету громади 339,4 тис. гривень.  


Забудовники не сплачують внески

Аналогічно, співставленням інформації, отриманої від управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Донецькій області  щодо введених в експлуатацію  будівель і споруд на території Лиманської ОТГ, Реєстру дозвільних документів, розміщених на офіційному сайті Державної  архітектурно-будівельної інспекції України, щодо виданих декларацій про готовність об’єктів до експлуатації  встановлено, що за досліджуваний період на території Лиманської ОТГ введено в експлуатацію 103 об’єкта будівництва. З цих будівництв по 61 об’єкту договори про пайову участь органами місцевого самоврядування  із забудовниками не укладались, відповідно  забудовниками  не сплачувались внески, що призвело до ненадходження доходів бюджету Лиманської ОТГ орієнтовно загальною сумою 2 464,81 тис. гривень.
Як засвідчив моніторинг аудиту,  недоброчесні забудовники внески платити не збираються – за весь період з моменту закінчення аудиту і до сьогодні надійшло аж 1,58 тис. гривень (із 2 464,81 тис. грн).

Нормативі, що самі придумали

Окремі органи місцевого самоврядування втрачають можливість отримати додаткові надходження від пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, оскільки здійснюють розрахунок пайового внеску не з наявної загальної кошторисної вартості будівництва, а виходячи з нормативів, встановлених власними рішеннями. 

Так, рішенням Балтської ОТГ була встановлена особлива формула розрахунку пайового внеску, через що бюджет громади втратив 202 тис. гривень. 


Відсутність контролю за виконанням

Деякі органи місцевого самоврядування втрачають можливість отримати додаткові надходження від пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту через недостатній контроль за виконанням умов договорів замовниками (інвесторами) .
Державним фінансовим аудитом Красносільської ОТГ (Лиманський район Одеської області)  були встановлені наступні факти. 
Красносільською сільською радою було укладено ряд угод про пайову участь з Приватним підприємством «Виробничо-комерційна фірма «Мікромегас» на забудову багатоповерхових будинків і сплати 3 386,9 тис. грн пайової участі (2 % від загальної кошторисної вартості 169,3 млн грн), з них до кінця 2015 року – 1 935,4 тис. грн, до 01.07.2016 – 1 451,5 тис. гривень.
На 31.03.2018  ПП «Мікромегас» сплатило із 3 386,9 тис. грн. 2 661,1 тис. гривень. Залишок несплаченої суми склав 725,8 тис. гривень. Враховуючи, що договором про пайову участь була передбачена пеня у розмірі 0,1 % за кожний день прострочення, сільською радою було нараховано 215,6 тис. грн пені. 
В ході аудиторського дослідження ПП «Мікромегас» сплатило частково 100 тис. гривень пайової участі. 
Красносільською сільською радою було укладено ряд угод про пайову участь з ТОВ «Чорномор’є плюс» щодо сплати 3 248,5 тис. грн пайової участі (4 % від загальної кошторисної вартості 81,2 млн грн), з них до кінця 2017 року – 1 450 тис. грн, до 01.07.2018 – 1 798,5 тис. гривень.
На 31.03.2018  ТОВ «Чорномор’є плюс» сплатило із 3 248,5 тис. грн тільки 8,5 тис. гривень.
Враховуючи, що договором про пайову участь була передбачена пеня у розмірі 0,1 % за кожний день прострочення, сільською радою було нараховано 207,1 тис. грн пені. 
Отже, тільки за двома угодами Красносільська ОТГ недоотримала 1 048,5 тис. гривень. 
Як засвідчив моніторинг аудиту,  ПП «Мікромегас» 2019 року повною мірою розрахувалося з Красносільською ОТГ по пайовій участі. В той же час на ТОВ «Чорномор’є плюс» справи передані до суду.

P.S.
Отже, органи місцевого самоврядування мають затвердити порядки залучення та розрахунку коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населених пунктів та забезпечити відповідно до вимог ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» залучення коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту та у розмірах визначених цим Законом.


                                                       Олександр Даценко,
                                                       начальник Управління контролю
                                                      за місцевими бюджетами Держаудитслужби