Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Чому збанкрутіли комунальники Запоріжжя

Дата розміщення новини: 2020-12-06

Чому комунальне підприємство втрачає користувачів послуг та опиняється на фінансовій мілині – встановлювали запорізькі аудитори під час державного фінансового аудиту комунального підприємства «Наше місто» Запорізької міської ради

З появою на комунальному небосхилі керуючих компаній та ОСББ (об’єднань співвласників багатоквартирних будинків) для комунальних підприємств Запоріжжя настали ненайкращі часи. Конкуренти на ринку послуг явно стали не на руку багаторічним монополістам комунальних послуг.
Із 3 069 будинків, які були в обслуговуванні комунального підприємства «Наше місто», залишилося 123. З кожним місяцем зростає кількість містян, які хочуть платити лише за спожиті та якісні послуги, хто віддає перевагу ОСББ і хоче, аби сплаченими коштами розпоряджалися самі ж співвласники будинків. Люди прагнуть мати прозору картину  надходження і витрачання коштів. 
Як у доволі непростій фінансовій ситуації комунальним підприємствам міста не просто вижити, а бути гідним конкурентом, намагалися з’ясувати аудитори Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області у ході державного аудиту фінансово-господарської діяльності комунального підприємства «Наше місто» Запорізької міської ради.

Неефективне управління обернулося втратою прибутку

Комунальне підприємство «Наше місто» було створене 2016 року, і  лише 2016 та 2018 років спрацювало з прибутком, а рятівною паличкою для нього стали фінансові ін’єкції з бюджету Запорізької міської ради. На них, як правило, розраховували раніше – і нині покладають великі надії. За період, що досліджувався, з міського бюджету комунальники отримали 55,7 млн грн. Проте якщо проаналізувати, на що витрачено ці кошти, то можна побачити, що лише 3,3 відсотки було спрямовано на капітальні видатки, а інша частина пішла на виплату зарплати, відрахування ЄСВ, оплату комунальних послуг – одним словом, на утримання штату комунального підприємства.
Житловий фонд Запоріжжя, особливо центральних районів, кардинально різниться: від порівняно нових будівель до старих, зношених, що вже не піддаються ремонту. На балансі комунального підприємства «Наше місто» 298 таких житлових будинків і шість, які визнані аварійними (збудовані протягом 1900 – 1950 років), а термін експлуатації сягає 40 – 60 років. Звичайно ж, підприємству було вкрай важко такому фонду надавати якісні послуги, обслуговувати прилеглу територію. Втім, й ера віртуальних та неякісних послуг уже «канула в лєту», і комунальникам тепер нічого не залишається, як повертати мешканцям кошти у разі ненадання послуг або надання послуг невідповідної якості. 

Витрачають вище норм

У періоді, що досліджувався, комунальне підприємство «Наше місто» через неякісні або у неповному обсязі отримані послуги провело перерахунки на 98,1 млн грн. Водночас найбільша сума перерахунків була проведена 2017 року через передачу основної частини житлового фонду на обслуговування керуючим компаніям та у господарське відання ОСББ.
Аудитори у ході дослідження встановили, що комунальне підприємство витрачало кошти на послуги з утримання/управління житловими будинками понад затверджені тарифом норми. І це на фоні хронічних неплатежів частини мешканців та зростання дебіторської заборгованості за надані послуги, вимивання обігових коштів та, як наслідок, надання послуг по інших будинках меншим обсягом ніж передбачено тарифом. Все це стало результатом неефективних управлінських рішень, призвело до фактичних витрат по 39 будинках і втрати понад 
2,2 млн гривень.


Опалення нежитлових будинків

Серед втрат підприємства – витрати на опалення вільних нежитлових приміщень, які знаходяться на балансі комунального підприємства «Наше місто». Загальна сума таких втрат за період з 01.06.2016 до 31.08.2019 склала більше ніж 12 млн гривень.
Водночас навіть після передачі у жовтні 2018 року з балансу комунального підприємства «Наше місто» на баланс комунального підприємства «Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове 
об’єднання №7» нежитлових приміщень станом на 31.08.2019 на балансі комунального підприємства «Наше місто» продовжували обліковувалися 84 вільні нежитлові приміщення. Ці приміщення не використовувалися в господарській діяльності, проте комунальники продовжують їх обігрівати. За таких обставин вказані витрати до тарифу на послуги з утримання (управління) будинків та прибудинкової території не занесені, тобто комунальне підприємств не має джерела їхнього покриття.
Лише за опалювальний період 2018 – 2019 років комунальне підприємство «Наше місто» витратило на опалення вільних нежитлових приміщень 206,6 тис. грн. Але таких витрат не уникнути і в майбутньому – комунальне підприємство «Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об’єднання №7» не поспішає взяти собі на баланс нежитлові приміщення, у яких відсутня комерційна привабливість, адже перспективи передачі їх в оренду досить низькі.


Недостатній рівень претензійно-позовної роботи

Досить низький рівень розрахунку населення за спожиті послуги – один із факторів, який позбавляє підприємство можливості вчасно розраховуватися з контрагентами. Проте комунальне підприємство «Наше місто», маючи в штаті відповідну службу, проводить недостатню претензійно-позовну роботу з боржниками. Як показали результати дослідження, постійно відволікаються фінансові ресурси підприємства на дебіторську заборгованість, що, зі свого боку, призводить до фінансової нестабільності, неспроможності самостійно розрахуватися за власну заборгованість.
Водночас недостатній рівень претензійно-позовної роботи призвів до утворення сумнівної дебіторської заборгованості, яка в подальшому може стати безнадійною та може призвести до втрат доходів і збільшення витрат.
Тенденція до нарощування дебіторської заборгованості населення за надані послуги з утримання/управління будинків та прибудинкової території також свідчить про неефективну претензійно-позовну роботу з боржниками, яка, в основному, ведеться шляхом направлення споживачам нагадувань, надання усних попереджень. Як правило, підприємство не подає позовів до суду на злісних боржників через відсутність коштів. А така профілактична робота з населенням стосовно погашення боргів здебільшого малоефективна.

Відсутність внутрішнього контролю

У ході дослідження аудитори встановили й інші недоліки та неефективні управлінські рішення, які негативно впливали на результати діяльності підприємства. Зокрема, мова йде про:
-    невжиття своєчасних заходів щодо проведення суцільного обстеження вільних нежитлових приміщень щодо визначення їхнього статусу;
-     порушення порядку ведення бухгалтерського обліку та недоліки при проведенні річних інвентаризацій активів;
-    непроведення дооцінки основних засобів, які мають нульову залишкову вартість; 
-    неналежну організацію внутрішнього контролю та недостовірність фінансової звітності.
З урахуванням результатів проведеного дослідження аудиторською групою на рівні комунального підприємства «Наше місто» розроблено відповідні пропозиції, впровадження яких дасть змогу підвищити ефективність управління коштами підприємства та які є необхідною умовою для якісних змін в управлінні об’єктом аудиту. Про результати заходу державного фінансового контролю повідомлено Департамент житлово-комунального господарства Запорізької міської ради.

Наталія Король, 
начальник відділу контролю у галузі ЖКГ,
інфраструктури та зв’язку Управління Східного
офісу Держаудитслужби в Запорізькій області