Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Вчимося долати бар’єри

Дата розміщення новини: 2020-01-27

Визначальним аспектом реформи держслужби є інклюзивність державних органів:

пошана, розуміння і виняткова  увага до людей з особливими потребами

    Всім нам (комусь - частіше, комусь - рідше)  доводиться спілкуватися з представниками держави – держслужбовцями. І на жаль, негативного досвіду комунікацій з чиновником у нас ще вистачає. І тут виникає одна із проблем  подібного спілкування: нерідко ми заздалегідь налаштовані на негатив при спілкуванні з державними службовцями. Отаке налаштування заважає нам самим взаємодіяти з державою, та не дає більш впевнено та сміливо звертатися за потрібною інформацією чи послугою. Проте слід зазначити, що ситуація поступово змінюється і держслужбовці приємно дивують все частіше!

    Причиною тому є реформа державної служби, яка триває в Україні. Завдання щодо реформування державної служби закріплені в Стратегії сталого розвитку “Україна – 2020” та Програмі діяльності Кабінету Міністрів України. Відповідно до цих документів, реформа державної служби повинна забезпечити її нову якість за стандартами кращої європейської практики.

    Одним з основних пріоритетів реформи державної служби є її орієнтування саме на потреби громадян. Ця норма передбачена ст.8 Закону України «Про державну службу». В цьому аспекті інклюзивність державних органів і суспільства загалом має посідати одне із перших місць.

    Про актуальність цього питання говорить навіть те, що під час свого офіційного візиту до України у 2016 році Голова МВФ Крістін Лагард на організованому  сніданку для невеликої групи жінок – держслужбовців та депутатів – відкрито обговорювала стратегічні реформи та економічні плани, питання інклюзивного зростання економіки та ролі жінок у цьому.

    Поняття інклюзивності з’явилося в обіході не так давно. На сьогодні це досить «модне» слово, проте воно має велике значення і в процесах державотворення. Інклюзія (від англ. inclusion — включення) — процес збільшення ступеня участі всіх громадян в соціумі. І насамперед тих, що мають труднощі у фізичному чи розумовому розвитку.

    Соціальна відповідальність громадян це основа розвитку успішного та безпечного суспільства та держави в цілому. Увага до людей та уміння долати бар’єри у спілкування дуже важливі навички, особливо для держслужбовців.

Планом заходів з виконання рекомендацій, викладених у зауваженнях Комітету ООН з прав осіб з інвалідністю, затвердженним розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 № 1073-р, передбачено підвищення кваліфікації та освітній рівень державних службовців стосовно прав осіб з інвалідністю.

    Відповідно до статті 1 Конвенції про права осіб з інвалідністю до осіб з інвалідністю належать особи зі стійкими фізичними, психічними, інтелектуальними або сенсорними порушеннями, які при взаємодії з різними бар'єрами можуть заважати їхній повній та ефективній участі в житті суспільства нарівні з іншими.

    Перше, що слід пам’ятати - люди з інвалідністю є споживачами таких самих послуг, як і люди без інвалідності. Розуміння того, чого саме хоче людина, вимагає зосередження уваги на самій людині, а не на її інвалідності.

    Так, основними проявами етичного спілкування з людьми з інвалідністю мають бути: толерантність, рівноправ’я, розуміння, шанобливість, визнання, сприйнятливість.

    Ось деякі поради для спілкування з людьми з особливими потребами.

   Якщо ви зустріли людину з інвалідністю ви не знаєте як з нею спілкуватися, можна запитати у неї - як їй буде зручніше. Завжди будьте собою: пам’ятайте, що незалежно від того, має людина інвалідність чи ні, вона є таким самим споживачем послуг як і інші члени суспільства.

   Так, наприклад, люди з порушенням слуху користуються лише жестовою мовою, слабочуючі  – усною мовою з обов’язковим зоровим контактом, маючи при цьому певні логопедичні ускладнення. Щоб комунікувати з такою людиною перш за все слід обрати тихе місце, говорити повільно і не кричати. Якщо людина спілкується за допомогою перекладача жестової мови ви повинні звертатися безпосередньо до співрозмовника.

   При спілкуванні з людиною, у якої є вади зору не виявляйте жалості і не поспішайте висловити своє співчуття. При зустрічі з незрячою людиною треба відразу представитись та представити всіх присутніх співрозмовників. Якщо хочете потиснути руку, скажіть про це. Інформуйте людину з порушенням зору про те, що відбувається навколо.

   При комунікації з людьми з порушенням опорно-рухового апарату пропонуйте свою допомогу не нав’язливо. Деяким людям допомога може заважати, тому не ображайтеся, якщо вам відмовили. В розмові використовуйте фрази «присісти», «пройти» тощо. Звертатися слід до людини особисто, а не до її супроводжуючих. Не забувайте, що візок – це особистий простір людини, тому просіть дозволу власника перш ніж переставити візок або провести людину.

   

  Найбільш поширеним видом порушень, серед людей з порушенням опорно-рухового апарату є ДЦП. ДЦП – це порушення центральної нервової системи, що впливає на правильну роботу окремих м’язів людини, її поставу та можливість керувати рухами. Будьте готові витратити на розмову з людиною з ДЦП більше часу, ніж зазвичай.

   Усі люди різні, тому загальні правила не є однозначними, до кожної особи має бути окремий підхід.

   Люди з інвалідністю мають таланти, стають успішними і досягають висот  у житті.

  Цікаві факти! Єдина нечуюча акторка, яка має Оскар, Марлі Метлін, втратила слух у 18 місяців. З 7 років почала зніматися у ТВ-шоу, серіалах та фільмах. Оскар та Золотий глобус приніс акторці фільм «Діти тиші», знятий у 1986 році.

   Грета Туеберг - 16-ти річна номінантка на Нобелівську премію миру. Лікарі поставили Греті діагноз Синдром Аспергера, аутизм. Однак попри це дівчина надихає весь світ звернути увагу на проблеми клімату.

   Олег Іваненко, паралімпієць з Броварів, у 2018 році переплив тільки за допомогою рук Босфорську протоку.

  Отож бо, саме зараз час стати інклюзивно привітним до себе та повірити у власні сили. Саме зараз час вчитися бути толерантним до оточуючих та готовим допомогти іншим, особливим!

 

                                                                                                                                       Альона Гущіна

                                                                                  заступник начальника Відділу                                                                                                                                             діяльності керівництва Держаудитслужби