Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Чому субсидії для малозабезпечених отримують заможні?

Дата розміщення новини: 2019-06-10

Вже п’ятий рік поспіль в Україні не змовкають суперечки про субсидії. Хто має право на субсидію? За якими правилами вона нараховується? Як її оформити? Найбільшого резонансу розмови  набувають перед початком опалювального сезону, коли комунальні квитанції стають непідйомними для тих, у кого низькі доходи. Уряд всіляко намагається захистити людей: з року в рік розширює програму субсидій, удосконалює роботу установ, що здійснюють нарахування субсидій та соціальних допомог, аби від зростання тарифів не постраждали найменш захищені верстви населення. Головне, щоби розподіл субсидій був  справедливим, а потрапляла допомога до  тих людей, які найбільше її потребують.

Однак за позитивною динамікою простежується чимало негативних факторів, які стосуються повноти та правильності нарахування управліннями праці та соціального захисту населення житлових субсидій  громадянам.

        Спеціалісти управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області завершили ревізії  в 11 управліннях праці та соціального захисту населення області – в трьох міських та восьми районних, виявивши  фінансові порушення, що призвели до втрат, майже на 13 млн грн. Контрольними заходами охоплено період діяльності впродовж 2014 – 2018 років.

 

Нова квартира або  дорогий автомобіль є підставою  не надавати домогосподарству субсидії

 

Серед порушень, які зафіксовані майже у кожному з перевірених контрольних об’єктів, ревізори виявили непоодинокі факти подання жителями районів та міст недостовірної інформації про свій майновий стан під час заповнення документів на отримання субсидії.

Відповідно до Положення № 848 (постанова Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848) субсидія не призначається, якщо будь-хто із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії (призначенням субсидії без звернення) здійснив купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), автомобіля, транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку  або оплатив послуги (одноразово) з будівництва, ремонту квартири (будинку) або автомобіля, транспортного засобу (механізму), телефонного (зокрема мобільного) зв’язку, крім житлово-комунальних послуг, у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами та медичними послугами, пов’язаних із забезпеченням життєдіяльності, на суму, яка на дату купівлі (оплати) перевищує 50 тис. грн.

Найбільше таких порушень виявлено в Управлінні праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Рівненської міської ради. Під час проведення контрольного заходу ревізори встановили, що 300 громадянам, які не повідомили  про придбання коштовних покупок, було неправомірно надано житлових субсидій майже на 3,0 млн грн.

Дещо менше таких порушень допущено жителями Рівненського району – 155 домогосподарствам  зайво призначено житлових субсидій на 1 717,3 тис. грн. Також незаконно отримали субсидії та соціальні виплати на суму 1 218,5 тис. грн 107 жителів Дубно, 95 – Сарненського району на 784,5 тис. грн, 69 – Радивилівського району  на  681,2 тис. грн та понад півмільйона гривень житлових субсидій нараховано 77 домогосподарствам Дубровицького району тощо.  

 

«Опікуни», які працюють за кордоном, не можуть претендувати на отримання субсидії та соціальних виплат

 

Під час проведення контрольних заходів ревізори виявили випадки, коли тривалий час особа працювала за кордоном, не сплачувала жодних податків, але користувалася державною соціальною підтримкою, компенсаціями, отримувала іншу державну соціальну виплату. Зазвичай, це стосується компенсаційних виплат на догляд за інвалідом І групи або 80-річними людьми. Громадяни оформляли такі виплати, але догляд не здійснювали, оскільки перебували за кордоном.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.1996 № 832 зі змінами «Про підвищення розмірів державної допомоги окремим категоріям громадян» встановлено  щомісячні компенсаційні виплати непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за інвалідом
I  групи,  а також за особою, яка досягла 80-річного віку (Абзац
перший п. 2 зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 542 (542-2016-п) від 23.08.2016).

     Зазначені  щомісячні  компенсаційні  виплати  призначаються і
виплачуються органами праці та соціального  захисту  населення  та
фінансуються  органами  Пенсійного  фонду ( Пункт  2  доповнено
абзацом   згідно  з  Постановою  КМ  №  497  (497-2002-п)  від
11.04.2002 ).

Найбільше таких порушень зафіксували ревізори в Управлінні праці та соціального захисту населення Сарненського району. Перевірками  встановлено, що 63 жителі району, які отримували компенсаційні виплати по догляду за інвалідами  I групи та за людьми, які досягли 80-річного віку, тривалий  час в окремі періоди перебували за межами України.

Відтак, цими особами неправомірно отримано 37,3 тис. грн компенсаційних виплат. Також за період з 01.01.2014 до 01.11.2017 щодо зазначених осіб зайво нараховувалися внески на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (з розміру мінімального страхового внеску) на загальну суму 841,1 тис. грн.  

Крім того, 49 дубенчанам (Управління праці та соціального захисту населення Дубенської міської ради), які отримували компенсаційні виплати з догляду за особами з інвалідністю І групи, а також за особами, які досягли 80-річного  віку,  неправомірно нараховано за період їхнього перебування  за кордоном компенсаційних виплат та надлишково здійснено обчислення та нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на загальну суму 177 тис. грн.

 

Невикористані суми призначених субсидій на опалювальний сезон треба повернути

 

Під час ревізій перевірялися питання дотримання вимог Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату послуги з централізованого опалення (теплопостачання), послуг з газо- та електропостачання для індивідуального опалення

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2016 № 534 «Деякі питання надання субсидій для відшкодування витрат на оплату послуги з централізованого опалення (теплопостачання) та послуг із газо-, електропостачання для індивідуального опалення» зі змінами розрахунок невикористаної суми субсидії проводиться надавачем житлово-комунальних послуг у разі, коли на особовому рахунку одержувача субсидії станом на 1 травня нового неопалювального сезону, а також станом на 01.05.2016 обліковується переплата за послугу.

   Надавачі житлово-комунальних послуг зі споживачів Рівненської області здійснювали повернення до бюджету невикористаних  сум субсидій за опалювальний період 2015/2016 та 2016/2017 років.

Так, зустрічною звіркою ТОВ «Рівнетеплоенерго» встановлено, що  1 966 жителям м. Рівне за період з 01.05.2017 до 31.12.2017 нараховано на 1 167,4 тис. грн субсидій за отримане гаряче водопостачання, хоча, згідно з їхніми особовими рахунками,  фактичного споживання послуги  не було. Тобто ТОВ «Рівнетеплоенерго» за особовими рахунками 1 966 споживачів, за відсутності фактичного споживання послуги, не надало інформацію до управління соцзахисту про ненарахування споживачам послуг із гарячого водопостачання для проведення перерахунку нарахованої субсидії на загальну суму 1 167,4 тис. грн та не повернуло до державного бюджету..

Аналогічні факти встановлені в ТОВ «Рівнегаз збут» , яке, зокрема, за опалювальні періоди 2015/2016 та 2016/2017 років не повернуло до бюджету невикористані суми субсидій за послуги з газопостачання споживачам Дубровицького району на загальну суму 134,4 тис. грн, невикористані суми субсидій зі споживачів Рокитнівського району на суму 99,7 тис. грн.

Завдяки правильній роботі держаудиторів станом на квітень забезпечено відшкодування майже всієї суми, 12 млн грн, за виявленими порушеннями. Решта – на контролі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області.

Матеріали проведених ревізій передано до правоохоронних органів. За результатами їхнього розгляду розпочато 46  кримінальних проваджень, вручено 14 повідомлень про підозру.

 

Довідково. З 01.01.2019 Урядом здійснено запуск системи монетизації субсидій – грошових виплат малозабезпеченим верствам населення. У середньому їхній розмір складатиме 1 500 грн. Після того, як отримувач субсидій розрахується за отримані комунальні послуги, залишок готівкою буде в його розпорядженні. З 01.05.2019 монетизація торкнеться тих, хто отримує субсидію чи пільгу вже багато років, зокрема користується допомогою в літній період.  З 01.10.2019 запрацює повномасштабна монетизація, коли кожен, хто є одержувачем житлової субсидії, отримуватиме за результатами опалювального сезону готівкою все, що було заощаджено.

Отож, будемо сподіватися, що соціальна підтримка потрапить за адресою і отримають її люди, яким вона дуже необхідна.

 

Наталія Шевчук,

начальник відділу контролю

у соціальній галузі та сфері культури

Управління Західного офісу

Держаудитслужби в Рівненській області

 

Любов Клекотка,

головний спеціаліст з питань

комунікацій та зв’язків з громадськістю

відділу організаційної роботи

Управління Західного офісу

Держаудитслужби в Рівненській області