Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Гроші, що вилітають у газову трубу

Дата розміщення новини: 2019-05-07

Ревізуючи державного газового оператора «Укртрансгаз», Держаудитслужба, виявивши порушень та зловживань на десятки мільярдів гривень, прийшла до висновку, що газовий монополіст на сьогодні не здатен забезпечити розвиток газотранспортної системи – її вкрай необхідну модернізацію та оновлення
 
Українська газова промисловість має давні традиції. 1924-й – рік будівництва першого газопроводу від Дашавського газового родовища до м. Стрий – прийнято вважати початком розвитку газової промисловості України.
1948-й – рік закінчення будівництва першого магістрального газопроводу «Дашава – Київ» діаметром 500 мм з робочим тиском 5,5 МПа – прийнято вважати початком розвитку газотранспортної системи України.
Бурхливий розвиток газотранспортної системи припадає на середину
60-х років. Після введення до експлуатації 1967 року магістрального газопроводу Долина – Ужгород – Державний кордон розпочалась подача українського, а потім російського газу до країн Центральної та Західної Європи. Це стало початком функціонування найбільшого до сьогоднішнього часу коридору з транзиту російського газу, а Україна стала однією з найбільших транзитних країн.
Українська газотранспортна система тісно пов’язана із системами сусідніх європейських країн: Росії, Білорусі, Польщі, Румунії, Молдови, Угорщини, Словаччини, а через них інтегрована до загальноєвропейської газової мережі.
 
 
ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» створене відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України «Про реорганізацію дочірніх компаній Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» від 13.06.2012 № 360-р, наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України «Про реорганізацію Дочірньої компанії «Укртрансгаз» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» від 18.07.2012 № 530. Це відбулося внаслідок реорганізації в публічне акціонерне товариство Дочірньої компанії «Укртрансгаз» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України», яка була створена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.1998 № 1173 «Про розмежування функцій з видобування, транспортування, зберігання і реалізації природного газу».
Засновником Компанії є Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України». Компанія є правонаступником майнових і немайнових прав та обов’язків ДК «Укртрансгаз».
До складу ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» належать 13 філій, виробничі об’єкти яких знаходяться в усіх областях України, та Представництво
ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» у Словацькій республіці. Склад ПАТ «УКРТРАНСГАЗ такий:
1 «Оператор газотранспортної системи України».
П`ять управлінь магістральних газопроводів (УМГ):
2. «КИЇВТРАНСГАЗ»,
3. «ХАРКІВТРАНСГАЗ»,
4. «ЛЬВІВТРАНСГАЗ»,
5. «ПРИКАРПАТТРАНСГАЗ»,
6. «ЧЕРКАСИТРАНСГАЗ».
Управління здійснюють транспортування газу. Всі газотранспортні управління, за винятком УМГ «ЧЕРКАСИТРАНСГАЗ», мають у своєму складі підземні сховища газу (ПСГ).
7. Будівельно-монтажна фірма «УКРГАЗПРОМБУД» – здійснює будівництво і ремонт магістральних газопроводів, будівництво та облаштування газових родовищ і свердловин, будівництво житла.
8. Виробниче ремонтно-технічне підприємство (ВРТП) «УКРГАЗЕНЕРГОСЕРВІС» – виконує комплексне сервісне технічне обслуговування газоперекачувального, енергетичного та іншого обладнання, приладів і систем компресорних станцій (КС).
9. Філія «Управління «УКРГАЗТЕХЗВ`ЯЗОК» – надає послуги з технологічного зв’язку.
10. «Дирекція з будівництва та реконструкції ГТС».
11. Науково-виробничий центр технічної діагностики (НВЦТД) «ТЕХДІАГАЗ» – здійснює діагностування, атестування і сертифікацію основного та допоміжного обладнання.
12. Філія «Науково-дослідний інститут транспорту газу ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» – виконує науково-дослідні роботи для науково-технічного забезпечення транспортування, зберігання та постачання природного газу.
13. «АГРОГАЗ» – основними напрямками діяльності філії є вирощування, переробка та реалізація продукції сільського господарства.
14. Представництво ПАТ«УКРТРАНСГАЗ» в Словацькій Республіці.
У зв'язку зі зміною типу Товариства на виконання вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів» від 16.11.2017 року № 2210-19 рішенням № 186 НАК «Нафтогаз України», а також з метою запобігання виведення частини акцій Укртрансгазу до вільного обігу, було прийнято рішення про перейменування юридичної особи з Публічного акціонерного товариства «УКРТРАНСГАЗ» на Акціонерне товариство «Укртрансгаз».
Основні види діяльності товариства:
• транспортування природного газу споживачам України;
• транзит природного газу через територію України до країн Західної і Центральної Європи;
• зберігання природного газу в підземних сховищах;
• експлуатація, реконструкція і сервісне обслуговування магістральних газопроводів та об’єктів на них;
• діагностування, атестування і сертифікація основного та допоміжного обладнання;
• будівництво та монтаж газопроводів високого і низького тисків та об’єктів на них;
• науково-дослідні, конструкторські та проектні роботи в галузі транспортування і зберігання газу;
• здійснення зовнішньоекономічної діяльності.
 
(До автора: це нічого, що російською мовою??Й!!)
 
Щорічно Державна аудиторська служба України проводить заходи державного фінансового контролю у газовій промисловості України.
Отже, і цього року Держаудитслужба провела ревізію фінансово-господарської діяльності Акціонерного товариства «Укртрансгаз» (далі –
АТ «Укртрансгаз») та його філій за період з 01.01.2017 до 30.09.2018.
 
 
Однак АТ «Укртрансгаз» та ПАТ «НАК «Нафтогаз України», яке є засновником та єдиним акціонером Товариства, не забезпечили позитивних фінансових результатів від здійснення фінансово-господарської діяльності.
АТ «Укртрансгаз» 2017 року отримало чистого збитку на суму 24,8 млрд грн, що становить 44 % від загальних доходів Товариства за цей період, за І – ІІІ квартали 2018 року – 22 млрд грн (50 %).
АТ «Укртрансгаз» за згодою із ПАТ «НАК «Нафтогаз України» не відносить себе до суб’єктів господарювання державного сектору економіки, через що ігнорує та порушує відповідні рішення Уряду.
Фінансові плани АТ «Укртрансгаз» на 2017 та 2018 роки затверджені рішеннями загальних зборів акціонерів (акціонера) ПАТ «НАК «Нафтогаз України», а не Кабінетом Міністрів України. Тобто, це зроблено з недотриманням вимог ст. 75 та 89 Господарського кодексу України та п. 6 Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб’єкта господарювання державного сектору економіки, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 02.03.2015 № 205.
На порушення вимог п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 03.10.2012 № 899 при забороні здійснювати витрати до затвердження в установленому порядку фінансового плану АТ «Укртрансгаз» у І кварталі 2017 року здійснило таких витрат на суму 695,5 млн грн.
На порушення п. 13 постанови Кабінету Міністрів України від 29.11.2006 № 1673 «Про стан фінансово-бюджетної дисципліни, заходи щодо посилення боротьби з корупцією та контролю за використанням державного майна і фінансових ресурсів» АТ «Укртрансгаз» внесло до розрахунку резерву сумнівних боргів суми поточної дебіторської заборгованості зі строком виникнення до півтора роки на суму 9,1 млрд грн.
Приналежність АТ «Укртрансгаз» до суб’єктів господарювання державного сектору економіки встановлено Господарським судом м. Києва у рішенні від 01.11.2018 за справою № 910/5710/17 (за цією справою судові розгляди тривають).
Подібною постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 02.10.2018 за справою № 2а-18853/10/2670 підтверджено, що ПАТ «Укрнафта» (у статутному капіталі 50 % + 1 акція належить ПАТ «НАК «Нафтогаз України») є суб’єктом господарювання державного сектору економіки, позаяк Держава Україна в особі Кабінету Міністрів України опосередковано володіє контрольним пакетом акцій ПАТ «Укрнафта» у кількості 50 % та одна акція та здійснює вирішальний вплив на господарську діяльність ПАТ «Укрнафта», який здійснюється через ПАТ «НАК «Нафтогаз України».
Зазначена позиція також підтверджується постановою Верховного Суду від 14.08.2018 за справою № 910/15151/17.
АТ «Укртрансгаз» як оператор газотранспортної системи України та ПАТ «НАК «Нафтогаз України» як акціонер фактично не забезпечили належного впровадження реформи ринку природного газу у частині надання послуг балансування, що відбулася з введенням у дію Закону України «Про ринок природного газу», Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою Національною комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 № 2493 та інших нормативних документів.
Довідково. Балансування – діяльність оператора газотранспортної системи, що полягає у визначенні та врегулюванні небалансу, який виникає з різниці між обсягами природного газу, що надійшли через точки входу, і обсягів природного газу, відібраного через точку виходу, у розрізі замовників послуг транспортування, що здійснюється на основі алокації.
Окремі підприємства газопостачання та газифікації, які охоплено контролем та які є операторами газорозподільних мереж, частково не визнають наданих АТ «Укртрансгаз» послуг балансування (через неправильне застосування розрахунку, складання коригувальних актів за попередній період тощо), та не відображають їх у бухгалтерському обліку, а тому дебіторська заборгованість АТ «Укртрансгаз» (зокрема філії «Оператор ГТС України») за розрахунками із зазначеними підприємствами на суму 13,2 млрд грн є сумнівною.
Фактично споживачі використали природний газ на зазначену суму, але їхньої оплати не провели.
Загалом станом на 30.09.2018 заборгованість суб’єктів господарювання перед АТ «Укртрансгаз» за надані послуги балансування становила понад 26 млрд грн та існує висока ймовірність її неповернення.
Крім того, на зазначену дату АТ «Укртрансгаз» нарахувало резерв сумнівних боргів за надані послуги балансування на суму 22,4 млрд грн.
Зважаючи на зазначені негативні тенденції у фінансовому стані та дефіцит обігових коштів, наразі АТ «Укртрансгаз» не може забезпечити розвитку газотранспортної системи України, її модернізації та оновлення.
Зокрема, 2017 року капітальні інвестиції АТ «Укртрансгаз» становили 2,2 млрд грн, тобто 40 % від запланованого, у І – ІІ кварталах 2018 року – 1,0 млрд грн (35 %).
Загалом державним фінансовим контролем встановлено фінансових порушень та недоліків на суму 24,3 млрд грн.
Крім цього, ревізією встановлено низку порушень під час проведення публічних закупівель, за результатами яких укладено договорів на суму 37,5 млрд грн та 2,4 млн євро, з них договори на суму 37 млрд грн та 2,4 млн євро не мали бути укладені через потребу відхилення переможців торгів.
Держаудитслужба надіслала АТ «Укртрансгаз» вимоги щодо усунення виявлених ревізією порушень. Про результати ревізії Держаудитслужба поінформувала ПАТ «НАК «Нафтогаз України».
Матеріали зазначеної ревізії Держаудитслужба надіслала до Генеральної прокуратури України для розгляду та прийняття відповідного рішення.
 
 
Вікторія Шахова,
начальник відділу державного
фінансового аудиту Департаменту контролю у галузі промисловості, енергетики, транспорту та фінансових послуг Держаудитслужби