Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Прострочені ліки державним коштом

Дата розміщення новини: 2019-03-05

Збій графіків поставок бюджетних медикаментів до лікарень та постачання ліків не за потребою призводять до того, що іноді важкохворим пацієнтам не вистачає життєво необхідних медпрепаратів або навпаки – на складах залежуються гори зайвих ліків, яких згодом простроченими викидають
 
Як відомо, українці можуть отримати безоплатно ліки й медичні вироби, вакцини та сироватки, які держава закуповує для них за кошти платників податків. Закупівлі відбуваються як на рівні державних програм, так і коштом місцевих бюджетів.
З 2018 року всі лікарні, передусім, мають закуповувати лікарські засоби з Національного переліку основних лікарських засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 р. № 333 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 р. № 1081). До Національного переліку ввійшли 427 безпечних та реально працюючих діючих речовин (понад тисячу ліків від різних виробників) від розповсюджених хвороб, що завдають найбільшої шкоди здоров’ю людей.
Крім цього, Міністерство охорони здоров’я України за рахунок коштів державного бюджету здійснює через міжнародні організації (Програма розвитку ООН, Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), британська закупівельна агенція Crown Agents) закупівлю ліків та медичних виробів за 40 напрямами державної програми. Це близько 500 препаратів та більше 700 медичних виробів. Закупівля ліків та медичних виробів через міжнародні організації покриває в середньому 45 % усього обсягу потреби.
З метою належного інформування громадян України про наявність у закладах охорони здоров’я ліків і медичних виробів Кабінет Міністрів України на нараді з питань забезпечення громадян лікарськими засобами та медичними виробами, а також реформування первинної ланки надання медичної допомоги, яка відбулася 25.06.2018, доручив обласним та Київській міській держадміністраціям і структурним підрозділам з питань охорони здоров’я облдержадміністрацій та виконавчого органу Київської міської ради до 01.09.2018 вжити заходів щодо розміщення закладами охорони здоров’я на офіційних веб-сайтах інформації про наявні у них залишки лікарських засобів і медичних виробів, що закуповуються за кошти державного й місцевих бюджетів, та оновлення щотижня цієї інформації.
З огляду на те, що не всі місцеві органи виконавчої влади належним чином виконали зазначене доручення, на засіданні Кабінету Міністрів України 05.09.2018 Держаудитслужбі доручено провести перевірки наявності лікарських засобів і медичних виробів у закладах охорони здоров’я.
Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи провели відповідні перевірки, якими встановлено, що 23 обласні й Київська міська держадміністрації та їх структурні підрозділи з питань охорони здоров’я надали змогу закладам охорони здоров’я розміщувати інформацію про наявні у них залишки лікарських засобів та медичних виробів, оновлювати щотижня цю інформацію одночасно на трьох Інтернет-ресурсах, а саме: власних веб-сайтах (офіційних веб-сайтах держадміністрацій), єдиному ресурсі eliky.in.ua та на офіційних веб-сайтах закладів охорони здоров’я.
Водночас у Рівненській та Київській областях інформація про залишки ліків і медичних виробів у закладах охорони здоров’я розміщувалася не на офіційних веб-сайтах держадміністрацій, а лише на єдиному ресурсі eliky.in.ua та офіційних сайтах закладів охорони здоров’я.
Перевірка засвідчила, що на час її проведення 178 закладів охорони здоров’я в семи регіонах України, через відсутність у деяких випадках технічної можливості та невиконання окремими керівниками закладів доручень місцевих органів виконавчої влади, не розміщують інформації про наявні у них залишки лікарських засобів і медичних виробів на офіційних веб-сайтах та/або єдиному ресурсі eliky.in.ua, а саме: у Харківській області – 101 заклад, Чернігівській області – 39, Київській області – 15, Запорізькій області – 10, Волинській області – шість, Херсонській області – чотири та Тернопільській області – три.
Отже, облдержадміністрації зазначених областей на час проведення перевірки не забезпечили розміщення всіма закладами охорони здоров’я на офіційних веб-сайтах та на інших Інтернет-ресурсах інформації про наявні залишки лікарських засобів і медичних виробів, що закуповуються за кошти державного та місцевих бюджетів.
Крім цього, в 11 регіонах облдержадміністрації та структурні підрозділи з питань охорони здоров’я не забезпечили належного контролю за щотижневим оновленням інформації про залишки ліків і медичних виробів, через що 247 закладів охорони здоров’я цих регіонів не оновлювали відповідної інформації (Львівська область – 136 закладів, Запорізька область – 47, Рівненська область – 20, Луганська область – 14, Кіровоградська, Сумська та Чернігівська області – по шість, Волинська і Житомирська області – по чотири, Закарпатська область – три та Миколаївська область – один), що не дає змоги громадянам отримати достовірну інформацію про наявність необхідних їм ліків.
Під час перевірок проведено вибіркові обстеження фактичної наявності залишків лікарських засобів і медичних виробів у 341 закладі охорони здоров’я. За цих обставин 15 із цих закладів (чотири заклади у Івано-Франківській області, шість закладів у Львівській області, чотири заклади у Тернопільській області, один заклад у Чернігівській області) не розміщували інформації про наявні залишки лікарських засобів і медичних виробів на Інтернет-ресурсах.
За результатами обстежень в 105 закладах охорони здоров’я встановлено невідповідність фактичних залишків лікарських засобів та медичних виробів інформації про їх наявність, відображеній на веб-сайтах, на загальну суму близько 164,6 млн грн.
Зокрема, через незабезпечення Донецьким обласним центром з профілактики та боротьби зі СНІДом щотижневого оновлення інформації про залишки лікарських засобів і медичних виробів на сайті eliky.in.ua на дату проведення фактичного обстеження не відображено інформації про їх залишки на суму 20,6 млн грн.
Комунальна установа «Обласна клінічна лікарня ім. О.Ф. Гербачевського» Житомирської обласної ради на дату проведення обстеження на сайті eliky.in.ua не оприлюднила інформації про залишки лікарських засобів і медичних виробів, придбаних за кошти державного бюджету на виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я, які були у фактичній наявності у відділеннях лікарні, на загальну суму 3,3 млн грн.
Аналогічні факти встановлено у семи закладах охорони здоров’я Волинської (на суму 8,1 млн грн), чотирьох – Дніпропетровської (9,6 млн грн), чотирьох – Донецької (56,7 млн грн), шести6 – Житомирської (3,1 млн грн), трьох – Запорізької (1,1 млн грн), п’яти – Київської (10,8 млн грн), семи – Луганської (8,4 млн грн), чотирьох – Миколаївської (1,4 млн грн), одному – Одеської (2,4 млн грн), чотирьох – Херсонської (2,7 млн грн), трьох – Черкаської (3,8 млн грн), семи – Чернігівської (19,7 млн грн) областей та семи – міста Київ (5,9 млн грн).
Такі самі факти виявлено у трьох закладах охорони здоров’я Вінницької, чотирьох – Кіровоградської, двох – Рівненської, трьох – Сумської, семи – Тернопільської, дев’яти – Харківської, чотирьох – Хмельницької та семи – Чернівецької областей.
Крім цього, встановлено 11 випадків відображення на веб-сайтах інформації про залишки ліків, яких не було у закладах охорони здоров’я на дати висвітлення інформації, на загальну суму понад 5,1 млн грн, а саме: в одному закладі Миколаївської області на суму 3,0 млн грн, в одному закладі Київської області на суму 1,9 млн грн, в п’яти закладах Луганської області на суму 70,1 тис. грн, в трьох закладах Дніпропетровської області на суму 8,0 тис. грн та в одному закладі Вінницької області на суму 2,6 тис. грн.
Під час перевірки проведено аналіз залишків лікарських засобів та медичних виробів у регіонах, які закуповувалися за такими напрямами: «Закупівля медикаментів для лікування туберкульозу та тестів, туберкуліну й витратних матеріалів для діагностики туберкульозу», «Закупівля імунобіологічних препаратів» (вакцини), «Закупівля хіміотерапевтичних препаратів, радіофармпрепаратів і препаратів супроводу для лікування онкологічних хворих», «Закупівля препаратів для лікування онкогематологічних хворих», «Закупівля лікарських засобів для лікування онкохворих дітей», «Закупівля лікарських засобів і кардіовиробів для хворих на серцево-судинні та серцево-мозкові захворювання», «Закупівля медикаментів для антиретровірусної терапії дорослих, підлітків і дітей» (ВІЛ-інфекції/СНІДу), «Закупівля медикаментів для хворих у до- та післяопераційний період з трансплантації», «Закупівля витратних матеріалів для лікування хворих методом перитонеального діалізу» та «Забезпечення витратними матеріалами та комплектуючими, а також ліками для проведення діалізу для надання медичної допомоги хворим з термінальною нирковою недостатністю».
Аналіз засвідчив, що відсутність графіків поставок до регіонів медикаментів і медичних виробів, закуплених МОЗ України на підставі угод щодо закупівлі із спеціалізованими організаціями, та постачання 2018 року у централізованому порядку ліків і медичних виробів за заявленою регіонами потребою в них на 2015 – 2017 роки, а не за потребою на 2018 рік, призвели до утворення в деяких регіонах значних залишків одних препаратів та відсутності інших.
Постачання у централізованому порядку до окремих регіонів України імунобіологічних препаратів (вакцин) для профілактики різних захворювань не відповідно до реальної потреби призвело до утворення у деяких областях значних їхніх залишків, які можуть бути не використані у межах терміну придатності. У деяких випадках частина вакцин буде знищена через закінчення терміну придатності.
У Волинській області через постачання до регіону за розподілом МОЗ України протягом 2015 – 2017 років деяких вакцин обсягами, більших за заявлені потреби, на сьогодні утворився значний їхній залишок із терміном придатності, який минув, та обмеженим терміном придатності, а саме: вакцина для профілактики поліомієліту (ПОЛІО САБІН) кількістю 38 000 доз на суму 165,0 тис. грн з терміном придатності, який закінчився 28.02.2018, а також вакцини з обмеженим терміном придатності до січня – березня 2019 року для профілактики кору, паротиту та краснухи (Пріорікс – 4 300 доз), для профілактики сказу (Верораб – 561 доза) та для профілактики поліомієліту (ДОПВ – 40 000 доз) загальною вартістю 824,2 тис. грн.
Слід зазначити, що вакцина для профілактики поліомієліту, термін придатності якої закінчився 28.02.2018, надійшла до області 06.11.2017 за перерозподілом МОЗ України імунобіологічних препаратів, закуплених за кошти Державного бюджету України на 2015 рік – водночас деякий час перед поставкою до області ця вакцина перебувала на відповідальному зберіганні на складі ДП «УКРВАКЦИНА» МОЗ України.
ДОУ Запорізької області за відсутності потреби ДП «УКРВАКЦИНА» МОЗ України поставлено вакцин на загальну суму 15,1 млн грн, з них: за потребою 2016 року – кількістю 228 683 дози на суму 14,3 млн грн; за потребою 2017 року – кількістю 33 830 доз на суму 825,8 тис. грн.
З огляду на викладене, цей регіон не має реальної змоги використати весь наявний запас деяких вакцин до закінчення терміну їхньої придатності. Зокрема, в одному із закладів охорони здоров’я м. Запоріжжя станом на 23.11.2018 обліковується 14 600 доз вакцини для профілактики захворювання на дифтерію та правець (АДП-м), які фактично не можуть бути використані повним обсягом до кінцевого терміну придатності.
Слід зазначити, що за наявності у згаданому закладі охорони здоров’я на початок 2018 року значного залишку вакцини для профілактики дифтерії та правцю Департамент охорони здоров’я Запорізької міської ради у червні 2018 року розподілив до цього закладу отриману в централізованому порядку вакцину кількістю 1 370 доз із критичним терміном придатності (до жовтня 2018 року), яка не була використана протягом червня – жовтня 2018 року та на сьогодні переміщена до карантину і буде знищена.
В іншому закладі охорони здоров’я Запорізької області у березні 2018 року внаслідок надлишкової поставки за попередні роки утилізовано 2 490 доз вакцини для профілактики поліомієліту (ПОЛІО САБІН) через закінчення терміну їхньої придатності. У цьому закладі станом на 23.11.2018 було 4 948 доз зазначеної вакцини, які фактично не можуть бути використані повною мірою до закінчення терміну придатності.
У Івано-Франківській обласній дитячій клінічній лікарні утворилися залишки вакцини для профілактики поліомієліту кількістю 23 280 доз, яка не буде використана повним обсягом до закінчення її терміну придатності.
У Тернопільській області станом на 01.11.2018 у залишку обліковується вакцина для профілактики поліомієліту кількістю 30 870 доз, за якою існує ризик її невикористання до закінчення терміну придатності.
У Полтавській області встановлено наявність залишку вакцини для профілактики кашлюку, дифтерії, правця з цільноклітинним кашлюковим компонентом (АКДП) загальною кількістю 27 745 доз, з якої до закінчення терміну придатності можуть бути не використані 14 500 доз.
Структурні підрозділи з питань охорони здоров’я неодноразово інформували МОЗ України щодо необхідності перерозподілу зазначеної вакцини, про її залишки та про відсутність потреби в них. Однак МОЗ України до сьогодні відповідних заходів не вжило.
Нерівномірне постачання до регіонів препаратів для лікування хворих на туберкульоз і неврахування МОЗ України під час закупівлі та розподілу в регіони ліків зміни протоколів лікування туберкульозу призвело до утворення значних залишків окремих препаратів, а також до відсутності нових препаратів, необхідних для лікування за новими протоколами.
Зокрема, у Волинській області за потреби в препараті Ізоніазід на рік кількістю 519 267 од. станом на 01.11.2018 утворився залишок цього препарату кількістю 1 630 664 од., якого вистачить на три роки, через що, зважаючи на терміни його придатності 2020 – 2021 роки, існує ризик його невикористання.
Аналогічно в Одеській області на комунальному некомерційному підприємстві «Одеський обласний центр соціально значущих хвороб Одеської обласної ради» станом на 01.11.2018 утворився залишок препарату для лікування туберкульозу Ізоніазід кількістю 2 272 500 од., який був отриманий протягом 2015 – 2017 років, та існує ризик ймовірного невикористання його повною мірою до закінчення терміну придатності.
До Рівненської області 2018 року не поставлено деяких препаратів для лікування хворих на туберкульоз, використання яких передбачено за новими протоколами лікування туберкульозу, а саме: Деламанід, потреба в якому становить 20 тис. таблеток, та Іміпенем з циластатіном (порошок для ін’єкцій), потреба в якому становить 20 тис. флаконів. З огляду на викладене, частина хворих Рівненської області зі стійкими формами туберкульозу наразі чекає на необхідне лікування.
Перевіркою встановлено, що унаслідок закупівлі МОЗ України на підставі угод щодо закупівлі зі спеціалізованими організаціями протягом 2016 – 2018 років не оригінальних (загальновідомих) імуносупресивних препаратів, а генеричних імуносупресивних препаратів, що не користуються довірою серед осіб, яким проведено трансплантації, на сьогодні в більшості регіонів утворився їхній залишок.
До Полтавської області, 2018 року у централізованому порядку поставлено препарат Тапкан кількістю 20 340 од., який раніше не закуповувався за бюджетні кошти та не є відомим імуносупресивним препаратом. З огляду на викладене, 2018 року зазначений препарат у Полтавській області отримала лише одна особа кількістю 540 од., а решта пацієнтів, яким проведено трансплантацію, від отримання цього препарату відмовилися, через що на сьогодні в регіоні утворився його залишок кількістю 19 800 од. загальною вартістю 381,9 тис. грн.
Аналогічно у Івано-Франківській області особи, яким проведено трансплантацію, з тих самих причин, що й у Полтавській області, масово відмовляються від отримання препарату Тапкан та надсилають численні скарги до місцевих органів виконавчої влади.
Відсутність графіків поставок в регіони медикаментів та медичних виробів та постачання їх 2018 року у централізованому порядку за заявленою регіонами потребою в них на 2015 – 2017 роки, а не за потребою на 2018 рік, призвели до відсутності в окремих регіонах частини необхідних препаратів та, як наслідок, неотримання громадянами відповідного лікування.
Житомирська область 2018 року в централізованому порядку не отримала препарату Реваціо (міжнародна непатентована назва – Силденафіл) для лікування хворих з легеневою гіпертензією на суму 2,1 млн грн, через що на сьогодні 23 хворі цієї області не отримують належного лікування та надсилають численні звернення до місцевих органів виконавчої влади.
Також 2018 року МОЗ України до Житомирської області не розподілило заявлені у потребі мітральні клапани загальною вартістю 1,5 млн грн, через що в регіоні утворилася черга із хворих, які потребують операцій на серці.
Перевіркою також встановлено, що постачання 2018 року в централізованому порядку до Житомирської, Івано-Франківської та Миколаївської областей витратних матеріалів для лікування хворих методом перитонеального діалізу в обсягах менших, ніж заявлена потреба, та непропорційне постачання розчинів для перитонеального діалізу відповідно до їхніх концентрацій унеможливлює дотримання режимів лікування пацієнтів, через що погіршується якість лікування, що може призвести до погіршення стану хворих.
У Сумській області унаслідок неритмічної поставки у централізованому порядку протягом 2016 – 2017 років препаратів для лікування онкологічних хворих та поставки 2018 року цих препаратів розміром лише 46 % від потреби склалася складна ситуація із їхнім забезпеченням. У регіоні немає 11 препаратів (Вінорельбін, Паклітаксел, Карбоплатін, Гемцитабін, Лезра, Оксаліплатин, Філграстим, Лейпрорелін, Капецитабін, Тегафур, Флударабін), які необхідні для лікування онкологічних та онкогематогічних захворювань.
Аналогічна ситуація із відсутністю всіх необхідних препаратів для лікування онкогематологічних захворювань виникла у Івано-Франківській області, в якій потреба у цих ліках 2018 року забезпечена лише на 16 %.
З огляду на викладене, результати перевірок засвідчили неналежне виконання місцевими органами виконавчої влади в деяких регіонах протоколу наради Кабінету Міністрів України від 25.06.2018 в частині забезпечення доступу громадян до повної та достовірної інформації про залишки у закладах охорони здоров’я ліків і медичних виробів, придбаних за бюджетні кошти, а також постачання 2018 року в централізованому порядку ліків і медичних виробів, придбаних МОЗ України через спеціалізовані організації, за заявленою регіонами потребою в них на 2015 – 2017 роки, а не за потребою на 2018 рік, що призвело до утворення в деяких регіонах значних залишків одних препаратів та відсутності інших.
Про результати зазначених перевірок поінформовано Кабінет Міністрів України, Міністерство охорони здоров’я України та правоохоронні органи.
 
 
Леся Гудз
начальник відділу державного фінансового аудиту в галузі охорони здоров’я Департаменту контролю у соціальній галузі та сфері культури Держаудитслужби