Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Де знайти гроші в казну Київщини?

Дата розміщення новини: 2019-03-05

У Київській області через слабкий контроль органів місцевої влади за використанням земель, необґрунтоване надання пільг на оплату та непрофесійний розподіл коштів громади не наповнюються бюджети територіальних громад і, відповідно, не виконуються соціальні програми
 
Результати державного фінансового аудиту місцевих бюджетів на території Київської області за 2016 – 2017 роки та січень – вересень 2018 року засвідчили низку проблем при плануванні надходжень до бюджетів адміністративно-територіальних одиниць, при використанні земель і майна територіальних громад, при наданні пільг, при виконанні місцевих програм тощо.
Як відомо, в Україні триває процес реформування місцевого самоврядування. Одним із етапів мав стати процес добровільного об'єднання територіальних громад.
Відповідно до ст. 11 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" перспективний план формування територій громад області розробляється та схвалюється обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад й охоплює всю територію області та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до перспективного плану формування територій громад Київської області, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.11.2015 № 1206 (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 266-р), до переліку спроможних територіальних громад Київської області належать 29 територіальних громад.
Наведене свідчить, що в області процес добровільного об'єднання територіальних громад йде повільно і, як результат, у рейтингу областей щодо формування об'єднаних територіальних громад Київська область посідає передостаннє 23 місце за даними моніторингу процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування на 10.11.2018, проведеного Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.
Аудиторське дослідження засвідчило, що місцеві бюджети Київської області мають високий ресурсний потенціал та переважно спроможні самостійно забезпечити надання на належному рівні соціальних послуг жителям громад області.
Водночас аудитом виявлено окремі чинники, які, на думку аудиторів, не сприяють максимальному залученню додаткових джерел доходів, використанню природних ресурсів та ефективному управлінню майном і землями, оскільки місцеві органи влади та місцевого самоврядування орієнтовані на гарантоване отримання трансфертів з державного бюджету (від 47,1 до 49,4 % загального обсягу доходів).
Низький рівень зацікавленості органів місцевого самоврядування області у мобілізації доходів та раціональному використанні майнових ресурсів не сприяє максимальному наповненню місцевих бюджетів та призводить до втрати можливості додатково отримати доходів майже 160 млн грн.
Значних втрат зазнають окремі місцеві бюджети через надання пільг з плати за землю. У період з 01.01.2016 до 01.07.2018 органи місцевого самоврядування області надали пільг з плати за землю на загальну суму майже 31 млн грн.
Зокрема, Києво-Святошинська районна рада надала пільг з плати за землю на загальну суму 3,2 млн грн, проте податковий борг до бюджету Києво-Святошинського району з плати за землю порівняно з 2016 роком збільшився на 17,2 млн грн. Також пільги з плати за землю надавали органи місцевого самоврядування у Макарівському (1,6 млн грн) і Сквирському (6,5 млн грн) районах, у містах Ірпінь (7,1 млн грн) та Фастів (10,2 млн грн).
Окремі місцеві органи влади та самоврядування належно не здійснюють заходів для наповнення дохідної частини місцевих бюджетів.
З року в рік місцеві органи отримують надходження від рентної плати за спеціалізоване використання лісових ресурсів, за відшкодування втрат сільськогосподарського та лісового виробництва – водночас доходи планують у заниженому розмірі або не планують взагалі.
Бюджети окремих міст і районів загалом отримали доходів за відшкодування втрат сільськогосподарського та лісового виробництва протягом 2016 – 2017 років на суму 11,5 млн грн, а саме: Білоцерківський (5,1 млн грн), Києво-Святошинський (3,0 млн грн), Бориспільський (1,2 млн грн), Броварський (0,7 млн грн), Вишгородський (0,7 млн грн), Обухівський (0,6 млн грн), міста Бровари, Васильків і Фастів (0,2 млн грн). За таких обставин ці доходи не планувалися.
Проте зазначені надходження відповідно до ст. 66 Бюджетного кодексу України є доходами місцевих бюджетів.
До обласного бюджету надійшло 6,3 млн грн за відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, що вчетверо більше від запланованого.
За результатами проведених заходів державного фінансового контролю фахівці Північного офісу Держаудитслужби за період 2016 – 2017 роки та завершений період 2018 року встановили невикористання органами місцевого самоврядування Київської області повною мірою своїх повноважень щодо встановлення граничного розміру пайової участі, а також нездійснення контролю за повнотою її сплати до розвитку інфраструктури населених пунктів, звільненням забудовників від сплати пайової участі, що не дало змоги додатково залучити до місцевих бюджетів області майже 145 млн грн.
Також слід наголосити, що місцеві бюджети після вжиття заходів щодо усунення встановлених порушень отримали від забудовників 22,3 млн грн.
Крім цього, органи місцевого самоврядування області не використовують свого права на справляння збору за місця для паркування транспортних засобів на територіях громад у межах населеного пункту, що не сприяло збільшенню надходжень до місцевих бюджетів області.
Невпровадження туристичного збору бюджетами Білоцерківського, Кагарлицького та Переяслав-Хмельницького районів і м. Ржищів призводить не лише до втрати доходів бюджетами, а й до невиконання результатів у сфері туризму, визначених Стратегічним планом у частині трансформування їх у потужні генератори пакетів високоякісних туристичних послуг.
В Обухівському, Броварському, Вишгородському, Києво-Святошинському, Макарівському, Васильківському та Бориспільському районах без відповідних дозволів здійснюється видобуток піску.
У Київській області відсутня програма приватизації комунального майна.
При плануванні надходжень до обласного бюджету на 2016 – 2018 роки не передбачили отримання доходів від відчуження майна, що перебуває у комунальній власності.
Приватизація об’єктів спільної власності Київської області за період з 01.01.2016 до 01.10.2018 не здійснювалася через відсутність програми приватизації.
Отже, через зволікання Київською обласною радою з розробленням програми приватизації протягом 2016 – 2017 роках обласним бюджетом щонайменше втрачено доходів на суму 4,0 млн грн.
Через брак контролю з боку Київської обласної державної адміністрації за своєчасним надходженням плати за договорами оренди водних об’єктів до бюджету (відповідно до змін законодавства) обласним бюджетом недоотримано за 2016 рік – вересень 2018 року плати за водні об’єкти (їхні частини), що здаються в користування на умовах оренди, на суму 2,2 млн грн. На території області налічується 3 175 ставків та озер, 64 водосховища на малих та середніх річках. З 01.07.2013 на території Київської області за межами населених пунктів не було укладено жодного договору оренди водних об’єктів, що призводить до зменшення надходжень коштів за їхню оренду.
Суттєвим навантаженням на місцеві бюджети області є надання комунальним підприємствам області фінансової підтримки на загальну суму 876,3 млн грн. Незважаючи на отримані кошти з місцевих бюджетів (на поповнення статутного капіталу та фінансову підтримку), діяльність переважної частини відповідних комунальних підприємств області не поліпшилася та залишилася збитковою.
Наразі протягом 2016 – 2017 років та завершеного періоду 2018 року комунальні підприємства області за результатами діяльності фактично сплатили до відповідних бюджетів 6,1 млн грн частини чистого прибутку.
Встановлено факти використання коштів субвенції не за цільовим призначенням на загальну суму 574,0 тис. грн, а саме: на оплату праці асистентам учителя з дисциплін інваріантної частини навчального процесу, на придбання обладнання, яке не входить до базового переліку, оснащення кабінетів інклюзивно-ресурсних центрів 2017 року.
Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування Київської області не вживали заходів щодо належного використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на будівництво/капітальний ремонт/реконструкцію малих групових будинків, будинків підтриманого проживання, будівництво/придбання житла для дитячих будинків сімейного типу, соціального житла для дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їхнього числа.
Із загальної суми субвенції, виділеної на 2017 рік, повернуто до державного бюджету як невикористані кошти на суму 0,4 млн грн.
Станом на 01.10.2018 залишок нерозподіленої субвенції обласного бюджету становив 5,1 млн грн, або 43 % від загальної суми отриманої субвенції (12 млн грн).
Загалом було придбано п’ять житлових будинків та одну квартиру, проте заселення майже завжди відбувалось не одразу.
Так, хоча було придбано аж у грудні 2017 року житлові будинки у Києво-Святошинському та Бородянському районах, заселення відбулося лише у червні наступного року.
Кошти на ремонт автомобільних доріг використовуються в неповному обсязі та неефективно.
При наявності затвердженого переліку об'єктів автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах 2018 року було виділено коштів на суму 2,3 млрд грн, а фактично використано на зазначені цілі на 01.10.2018 лише 50 % (1,0 млрд грн).
В області прийнято значну кількість регіональних програм, але заходи та видатки на які в окремих випадках не виконуються, що не дає змоги отримати кінцевого результату, який досягається при їхньому виконанні, й не відповідає пріоритетам державної та регіональної політики.
Головні розпорядники коштів обласного бюджету при виконанні місцевих програм не забезпечили належного управління бюджетними асигнуваннями, що зумовлювало невиконання результативних показників, ефективного використання бюджетних коштів, через це деякими програмами не досягнуто мети їхньої реалізації та завдань бюджетних програм.
Зокрема, встановлено неефективне використання коштів обласного бюджету на розвиток фізкультури та спорту на Київщині, а саме: закуплені 16 комплектів спортивного обладнання та технологічних комплектуючих для облаштування спортивних майданчиків зі штучним покриттям та тренажерним обладнанням на загальну суму 20 млн грн перебувають на зберіганні на відповідних територіях і не введені в експлуатацію майже рік.
Неприйняття та/або зволікання з прийняттям окремими місцевими радами рішень щодо управління майном, землями громад, недостатній рівень контролю за їхнім виконанням негативно позначилися на доходах та витрачанні цих ресурсів.
У сучасних умовах передача державного та комунального майна в оренду є одним із заходів, спрямованих на забезпечення підвищення ефективності його використання.
Проявом ефективного розпорядження майном є отримання певних економічних вигод, які забезпечують надходження до бюджетів.
Зокрема, невиконання своїх повноважень Фондом комунального майна, Управлінням з питань комунальної власності та житлово-комунального господарства виконавчого апарату Київської обласної ради в частині обліку нерухомого майна, підприємств та закладів спільної власності, надання в оренду майна, контролю за виконанням договорів оренди в кінцевому підсумку призвели до недоотримання коштів обласним бюджетом на загальну суму понад 10 млн грн.
Отже, недостатній контроль з боку місцевих органів влади за використанням земельних ресурсів, а саме: непереукладання договорів оренди земельних ділянок при зміні нормативно-грошової оцінки землі, несвоєчасне розроблення та затвердження оновленої нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, невиконання повноважень органів місцевого самоврядування у сфері орендних відносин, зокрема надання в оренду комунального майна за договорами, істотні умови яких не відповідають вимогам чинного законодавства в частині визначення розміру орендної плати, надання пільг унеможливлює отримання додаткових надходжень до місцевих бюджетів.
 
Ірина Саволюк,
заступник директора Департаменту
контролю органів влади, оборони, правоохоронних органів та місцевих бюджетів Держаудитслужби