Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Чому не наповнена казна Новодністровська?

Дата розміщення новини: 2019-02-04

Через бюджетні втрати на мільйони гривень та неефективне використання коштів громади в місті виникають проблеми з освітою та медициною
 
Усім, хто любить, мандруючи, пізнавати нові місця, радимо навідатись до Новодністровська – невеличке, компактно розташоване на високому дністровському березі, на стику трьох областей: Хмельницької, Вінницької та Чернівецької, місто подивує унікальним симбіозом цивілізаційних досягнень з незайманою красою навколишніх краєвидів. Тут у дев’ятиповерхівках постійно працюють ліфти, централізовано безперебійно подається вода і газ, комунальники сумлінно метуть вулиці та вивозять сміття. Але в Новодністровську немає громадського транспорту – він просто не потрібний, адже вся площа житлової забудови становить якихось вісім квадратних кілометрів. Зате тут, вийшовши з під’їзду сучасної висотки, можна одразу потрапити до затінку прадавнього лісу, а збігши кількасот метрів, пірнути до річкової прохолоди. І просто з вікна тут можна слухати солов’я.
Народженню свого міста новодністровці мають завдячувати саме Дністру. Колись норовлива ріка, поспішаючи до Чорного моря, постійно топила повенями населені пункти, що розташувалися в її пониззі. Іноді стихія води виявлялася руйнівною. Щоби приборкати непокірну ріку, вирішено було збудувати каскад гідроелектростанцій з греблями та водосховищами, які б не лише убезпечили міста та села від паводків, а й принесли користь народному господарству.
Перші мешканці міста приїхали 1973 року, а вже через два роки поселення здобуло назву селища міського типу. Разом із будівництвом гідроелектростанцій росло і розвивалось молоде місто енергетиків. 1993 року Новодністровськ було віднесено до категорії міст районного підпорядкування, а 2000-го йому було надано статус міста обласного підпорядкування.
Проектоване місто на 40 тисяч жителів (станом на 01.01.2017 проживає майже 11 тис. осіб) має відповідну інфраструктуру: чотири загальноосвітні навчальні заклади, три дошкільних та військовий ліцей (фінансується з обласного бюджету), «Будинок дитячої творчості». Функціонують бібліотека, музична школа, міський історичний музей та БНТД «Молодіжний».
Житлово-комунальне господарство міста представлено двома комунальними підприємствами: КП „Новодністровський житловик” та ДКП Управління „Тепловодоканал”.
Основними бюджетоутворюючими підприємствами є: Філія «Дністровська ГЕС ПрАТ «Укргідроенерго», Філія “Дирекція з будівництва ГАЕС ПрАТ «Укргідроенерго», Тунельний загін № 7 ПАТ «Київметробуд», ПрАТ «Нижньодністровська ГЕС» – тобто підприємства, діяльність яких тісно пов’язана з гідроенергетикою.
Ефективне задоволення потреб населення залежить від фінансової самодостатності території. Основою фінансової автономії органів місцевого управління є місцеві бюджети, які виступають важливим елементом системи фінансового регулювання господарських процесів, розвитку культури та освіти, вирішення соціальних, житлово-комунальних проблем тощо. Їхні збалансованість та оптимальність є однією з основних умов економічного зростання. У зв’язку з цим на сучасному етапі розвитку особливого значення набувають проблеми зміцнення дохідної бази місцевих бюджетів та оптимізації її видаткової частини.
За 2016 – 2017 роки та вісім місяців 2018 року до Новодністровського міського бюджету надійшло майже 265 млн грн доходів. Структура доходів бюджету міста наведена на рис. 1.
 
 
За 2016 – 2017 роки та вісім місяців 2018 року здійснено видатків на загальну суму 259,5 млн грн.
Найбільшу питому вагу становлять видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення – 31,41 % або 81 516,29 тис. грн та видатки на освіту – 31 % (80 463,2 тис. грн). Також здійснено видатків на охорону здоров’я – 33 130,08 тис. грн (12,76 %), державне управління – 26 794,43 тис. грн (10,32 %), житлово-комунальне господарство – 18 124,33 тис. грн (6,98 %), культуру і мистецтво – 8 870,36 тис. грн (3,41 %) тощо.
Завдання з наповнення бюджету за досліджуваний період в середньому виконано на 95,3 % уточнених річних планів, виконання за видатками забезпечено майже на 100 % запланованого.
Водночас, незважаючи на ріст доходів місцевих бюджетів та забезпечення виконання видаткової частини на високому рівні, проведеним Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області в плановому порядку державним фінансовим аудитом виконання Новодністровського міського бюджету за період з 01.01.2016 до 31.08.2018 засвідчено, що міською радою не вирішено повною мірою соціальні потреби її жителів.
Так, хоча проведені опитування та аналіз заповнених жителями громади анкет засвідчили, що ситуація щодо якості надання освітніх послуг в місті знаходиться на прийнятному рівні, а нарікання на неякісне чи невідповідне харчування у ДНЗ та школах відсутні, та, аналізуючи витрати продуктів харчування на приготування їжі в ДНЗ, встановлено, що кількість продуктів, використаних для забезпечення денного раціону дітей, не відповідає нормам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 № 1591. Навчальні заклади недостатньо укомплектовані комп’ютерною технікою, у школах міста існує потреба в додаткових комп’ютерах та мультимедійних проекторах.
Також існують проблеми із якістю надання медичних послуг: при щорічному зростанні вартості ліжко-дня у Новодністровській міській лікарні з 94,73 грн 2016 року до 145,54 грн 2018 року видатки на медикаменти у вартості ліжко-дня протягом 2016 – 2018 років зменшились на 7,12 % – з 10,82 до 10,05 грн, а видатки на продукти харчування зменшилися на 8,01 % – з 9,86 до 9,07 грн.
Також протягом досліджуваного періоду на житлово-комунальне господарство здійснено видатків на загальну суму 18 124,33 тис. грн, що становить близько 7 % загальної суми видатків міського бюджету. Проте зазначені видатки на галузь не дозволили вирішити всі накопичені проблемні питання. Так, якість надання комунальних послуг, згідно з даними анкетування жителів м. Новодністровськ, оцінили як задовільну 67 % опитаних, як незадовільну – 23 %, а стан доріг міста як незадовільний оцінили 77 % респондентів.
Водночас результати аудиту висвітлили можливість поліпшення використання ресурсної бази міського бюджету шляхом мобілізації додаткових надходжень та підвищення ефективності використання наявних фінансових ресурсів.
Загалом аудитом виявлено втрати доходів бюджету на 2,8 млн грн та неефективне використання коштів на 2,1 млн грн.
Зокрема, внаслідок недостатньої координації роботи міської ради з податковими органами та підприємствами, за 2016 – 2017 роки та січень – серпень 2018 року до Новодністровського міського бюджету не надійшло 377,5 тис. грн податку на доходи фізичних осіб в підрозділах управлінь, які зареєстровані в обласному центрі, а працівники фактично проживають, отримують соціальні послуги та їхні робочі місця знаходяться у м. Новодністровськ.
За таких обставин з Новодністровського міського бюджету 2017 року проведено видатки загальною сумою 591,1 тис. грн на проведення капітального ремонту приміщення (471,1 тис. грн) та закупівлю меблів і техніки (121 тис. грн), які в подальшому було передано в орендне користування за ставкою 1,0 грн рік для розміщення відповідних територіальних підрозділів у м. Новодністровськ.
Крім цього, у зв’язку з перереєстрацією 2017 року Філії «Дирекція з будівництва Дністровської ГАЕС ПАТ «Укргідроенерго» в с. Василів, Новодністровським міським бюджетом 2017 року недоотримано розрахунково 1 312,26 тис. грн податку на доходи фізичних осіб, сплачених Філією за працівників, які фактично проживають та отримують соціальні послуги на території м. Новодністровськ.
Крім того, міський бюджет 2017 року недоотримав як плату за користування тимчасово вільними коштами 513,7 тис. грн. Причина: в укладеному договорі на розміщення коштів не було передбачено умови, визначені заявкою-пропозицією переможця у конкурсі з розміщення тимчасового вільних коштів – ПАТ КБ «Приватбанк» (в частині незмінності ставки депозиту розміром 19,5 % при збільшені суми вкладу).
Внаслідок прийняття Новодністровською міською радою Положення, згідно з яким пільгова площа об’єктів нерухомості, що підлягає оподаткуванню, складає 80, а не 60 кв. м, як передбачено Податковим кодексом, міським бюджетом протягом 2016 – 2017 років розрахунково недоотримано 138 тис. грн надходжень.
Також у листопаді 2017 року рішенням сесії міської ради вирішено відчужити (шляхом викупу) три об’єкти нерухомого майна загальною вартістю 2 130,564 тис. грн, проте використання земельних ділянок загальною площею 3,8561 га під вказаними об’єктами міською радою не вирішено, внаслідок чого за вісім місяців 2018 року бюджетом міста недоотримано розрахунково щонайменше 237,83 тис. грн орендної плати за використання вказаних земель.
Також не прийнято відповідних рішень міською радою щодо платного використання 51 земельної ділянки під тимчасовими спорудами, за якими, згідно з рішеннями міської ради, затверджено схеми розміщення. Всього, забезпечивши платне використання земельних ділянок під тимчасовими спорудами (загальна площа – 0,153 га), до міського бюджету протягом періоду аудиту могло надійти 16,6 тис. грн.
Крім цього, внаслідок незабезпечення міською радою надійних важелів впливу для гарантування надходжень від орендної плати при укладанні договорів оренди земельних ділянок з нерезидентами, бюджетом м. Новодністровськ у досліджуваному періоді недоотримано 58,4 тис. грн орендної плати.
Внаслідок недостатнього рівня співпраці між органами МВС та органами Державної фіскальної служби до міського бюджету 2016 року за чотири легкові автомобілі не надійшло 142,04 тис. грн транспортного податку.
 
Також є резерви щодо оптимізації видаткової частини бюджету.
 
Так, проведеним у ході аудиту розрахунком штатної чисельності бухгалтерів централізованої бухгалтерії відділу освіти, відповідно до постанови Ради Міністрів УРСР від 17.05.1979 № 255 «Про типові штати централізованих бухгалтерій при обласних, міських та районних відділах (управліннях) народної освіти, охорони здоров'я і культури та при центральних районних і міських лікарнях» та Міжгалузевих нормативів чисельності працівників бухгалтерського обліку, затверджених Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 26.09.2003 № 269, розрахункова потреба складає відповідно шість штатних одиниць, а фактично працює сім бухгалтерів. За умови перегляду та приведення штатної чисельності бухгалтерів відповідно до законодавчо встановлених нормативів економічний ефект від оптимізації становитиме близько 64,66 тис. грн на рік.
Також через зволікання з виконанням Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації від 04.07.2016 № 437-р щодо оптимізації ліжкового фонду, яким рекомендовано Новодністровській міській раді привести граничну кількість стаціонарних лікарняних ліжок до 32 одиниць, протягом 2016 – 2018 років витрачено на утримання понад рекомендовану чисельність 864,46 тис. грн. Рішення щодо скорочення ліжкового фонду до 30 ліжок та проведення оптимізації персоналу на 13 штатних одиниць прийнято Новодністровською міською радою тільки 30.08.2018.
При збільшенні штатної чисельності апарату міської ради протягом досліджуваного періоду майже на третину та наявності працівників у юридичному відділі з міського бюджету проведено додаткові витрати на оплату юридичних послуг сумою 254,1 тис. грн.
 
Крім того, протягом досліджуваного періоду з міського бюджету утримувались три загальноосвітні навчальні заклади: гімназія, школа І ступеня та школа ІІ – ІІІ ступенів – як окремі заклади освіти зі своїм керівництвом та адмінперсоналом. За таких обставин гімназія та школа І ступеня функціонують в одному приміщенні. Об’єднання зазначених вище навчальних закладів та оптимізація посад їхніх керівників (одна посада директора та 0,5 штатної одиниці заступника) дозволить зекономити розрахунково 146,1 тис. грн на рік.
Також мають місце проблеми в частині функціонування комунальних підприємств міста.
За період 2016 – 2017 років та січня – серпня 2018 року з міського бюджету комунальним підприємствам надано фінансової підтримки у вигляді внесків до статутного фонду, відшкодування різниці в тарифах та дотацій на загальну суму 3 940,5 тис. грн.
Проте, внаслідок зволікання міської ради щодо розгляду питання перегляду тарифу, отримані з бюджету кошти не дозволили покрити різницю між доходами та видатками КП «Новодністровський Житловик» 2017 року в сумі 1 235 тис. грн.
 
Не аналізується міською радою економічний ефект від переходу на альтернативні джерела теплопостачання.
Так, міською програмою будівництва, реконструкції, капітальних ремонтів об’єктів соціальної сфери, житлового фонду та інших об’єктів комунальної власності на 2018 – 2019 роки передбачено технічне переоснащення окремих бюджетних установ міста Новодністровськ із встановленням вузлів електроіндукційного нагріву.
Проте аудитом встановлено відсутність розрахунків окупності вказаних вище систем, можливості встановлення одного котла електроіндукційного нагріву для всіх бюджетних установ міста та впливу зазначених змін на фінансовий стан комунального підприємства міста, яке надає послуги з теплопостачання.
Переведення всіх бюджетних установ міста на опалення автономними котельнями призведе до росту тарифів на послуги з водопостачання і водовідведення, а зволікання із приєднанням до мережі електропостачання котельні із вузлом електроіндукційного нагріву, встановленої наразі у музичній школі, вже призвело до додаткового навантаження на міський бюджет орієнтовною сумою 18,4 тис. грн, які використані на забезпечення збереження збудованої котельні у робочому стані у зимовий період.
 
Крім цього, з 2017 року Новодністровський міський бюджет формується за програмно-цільовим методом, однак не всі показники, відображені у паспортах бюджетних програм, передбачають чітку мету використання коштів та дозволяють повною мірою охарактеризувати напрямки їхнього використання та досягнення запланованого результату.
Також відсутність структурованої системи внутрішнього контролю призводить до недостатньо налагодженого функціонування підрозділів міської ради та до зниження можливості підвищення ефективності використання бюджетних коштів.
 
Новодністровськ, що виріс з маленького поселення гідробудівців до міста обласного значення, тепер намагається вийти також із сфери моновиробництва. Щоб розширити перелік видів діяльності, завдяки яким живе місто, та покращити інвестиційний клімат, міська влада ініціювала створення індустріального парку «Новодністровськ», який включено до реєстру індустріальних парків України. Його базою стали незавершені будівництвом об’єкти минулої епохи на площі 15 га. Для учасників індустріального парку українським законодавством уже передбачені окремі пільги, а ряд інших преференцій для інвесторів перебувають на розгляді Верховної Ради України.
Згідно з ухваленою Новодністровською міською радою Концепції на території індустріального парку очікується розгортання таких видів бізнесу як глибока переробка плодово-ягідної продукції, виробництво електричного устаткування та автозапчастин. Звісно, це не є догмою і за необхідності затверджений перелік може коригуватися. Основна вимога до суб'єктів господарювання: виробництво має бути екологічно чистим, адже Новодністровськ взяв курс на розвиток туризму. Крім цього, у місті ще є ряд об'єктів, які також можуть зацікавити інвесторів: незавершені житлові будинки, готель, адміністративно-культурний центр і торговельно-житловий комплекс. На сьогодні, хоча індустріальний парк ще не працює, вже обрано керуючу компанію парком та є перший його учасник.
Ще одним перспективним напрямком діяльності міської влади є розвиток міжнародних відносин. 2017 року вперше в історії Новодністровська було укладено договір про співпрацю зі словацьким містом Ґельниця. Партнерські відносини дуже швидко переросли у справжнє побратимство, які скріплюють дружбу громад не лише на рівні економічних відносин, а й в духовному плані. У квітні 2017 року мистецькі аматорські колективи з Новодністровська представляли свою творчість на Днях України в Кошице, а вже у жовтні цього ж року словацькі колеги завітали з дружнім візитом до України, де взяли участь у Днях Словаччини у Новодністровську. Ще один договір про співпрацю підписаний у жовтні того ж таки 2017 року між Новодністровськом та польським містом Беч. Спільно з містами-побратимами Новодністровськ бере участь у проектах міжнародної технічної підтримки, які проголошуються організаціями та окремими країнами Євросоюзу. Наразі готуються до підписання міжнародні договори з містами інших країн Європи.
 
За результатами аудиту підготовлено ряд рекомендацій для впровадження міською радою та запропоновано затвердити План заходів з підвищення ефективності планування і виконання міського бюджету, проект якого підготовлено Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області.
Сподіваємося, що зусилля влади міста Новодністровськ сприятимуть розвитку міста, а рекомендації, надані за результатами аудиту, впорядкують виконання бюджету і допоможуть його наповненню.
 
 
 
Лілія Бойчук,
заступник начальника управління – начальник відділу
взаємодії з правоохоронними органами
Управління західного офісу Держаудитслужби
в Чернівецькій області
 
Григорій Симинович,
начальник відділу контролю органів влади, оборони,
правоохоронних органів та місцевих бюджетів
Управління західного офісу Держаудитслужби
в Чернівецькій області