Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Виплати лжечорнобильцям спорожняють Пенсійний фонд

Дата розміщення новини: 2018-12-07

В умовах дефіциту Пенсійного фонду та мізерних пенсій в країні масово виплачуються підвищені чорнобильські пенсії лжеліквідаторам аварії, лжепотерпілим та фальшивим переселенцям із зони АТО. Суми збитків – десятки мільйонів гривень
 
26 квітня 1986 року поблизу міста Чорнобиль сталась одна з найбільших техногенних катастроф в історії людства та найбільша катастрофа за усю історію ядерної енергетики, яка назавжди змінила ставлення людини до «мирного атома».
Участь у ліквідації наслідків аварії взяли близько 600 тисяч осіб – зокрема понад 240 тисяч українців.
За різними даними територія радіоактивного забруднення унаслідок Чорнобильської катастрофи становить від 155 до 200 тис. кв. км – здебільшого північ України, Білорусь та захід Росії, близько 8,5 мільйонів людей зазнали радіоактивного опромінення.
Однак точно оцінити наслідки аварії на ЧАЕС, її вплив на здоров’я людей, які живуть нині, а, тим паче, на здоров’я майбутніх поколінь, поки неможливо.
Масштабність аварії на ЧАЕС закріплено у ст. 16 Конституції України, якою визначено, що Чорнобильська катастрофа – це катастрофа планетарного масштабу, подолання наслідків якої є обов’язком держави.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їхнього життя і здоров'я, соціального захисту потерпілого населення визначені Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Зокрема, цим законом передбачені наступні пенсії і компенсації особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи:
- державна пенсія;
- додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю, яка призначається після отримання права на державну пенсію;
- щомісячна компенсація сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань пенсійного забезпечення, є Пенсійний фонд України (далі – ПФУ, Фонд). На територіальні органи (Головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі) та управління (управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також об’єднані управління) покладено обов’язки з призначення й виплати пенсій та інших виплат відповідно до законодавства.
Зі свого боку, повноваження щодо здійснення державного фінансового контролю за використанням коштів Пенсійного фонду України відповідно до ст. 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» надані Державній аудиторській службі України та її міжрегіональним територіальним органам.
Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи 2018 року у плановому порядку провели ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Пенсійного фонду України та 28 його територіальних органів. Предмет ревізій: призначення, нарахування та виплати пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, ветеранам ліквідації аварії на ЧАЕС за період з 1.01.2015 по завершений місяць 2018 року. Контролем було охоплено 2 718,47 млн грн.
Ревізією, проведеною у ПФУ встановлено, що обсяг виплачених Фондом коштів у вигляді пенсій, доплат, компенсацій на виконання норм Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» 2015 року становив 6 898,7 млн грн, 2016 року – 6 298,7 млн грн, 2017 року – 6 564,5 млн грн.
За даними статистичної звітності Фонду загальна кількість осіб (цивільні та військові), які постраждали від наслідків аварії на ЧАЕС та отримували з Фонду кошти, станом на 01.01.2015 налічувала 805 336 осіб, станом на 01.01.2016 – 793 792 особи, станом на 01.01.2017 – 780 229 осіб, станом на 01.01.2018 – 768 290 осіб.
Загальна сума порушень фінансової дисципліни, виявлених проведеними заходами державного фінансового контролю, склала 4,37 млн грн, з них порушень, що призвели до матеріальної шкоди (збитків), – 3,39 млн грн, зокрема:
- одне з управлінь ПФУ у 16 випадках призначило та виплатило пенсії у зв’язку із втратою годувальника та щомісячну компенсацію сім’ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи за відсутності експертних висновків щодо зв’язку смерті з впливом випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС – сума виплати 1 607,74 тис. грн;
- у двох територіальних органах ПФУ зайво нараховано та виплачено двом особам пенсійних виплат за посвідченнями, скасованими комісіями зі спірних питань – сума виплати 830,25 тис. грн;
- внаслідок надання комісією з питань визначення статусу громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, утвореною при обласній державній адміністрації, статусу одній особі попри відмову у наданні статусу постраждалого комісією зі спірних питань визначення статусу нараховано та виплачено пенсійних виплат на суму 191,06 тис. грн;
- в двох територіальних органах Фонду внаслідок видачі шести особам посвідчень учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб, потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи, за відсутності законних на те підстав, зайво виплачено пенсійних виплат загалом на суму 196,53 грн;
- трьома управліннями ПФУ нараховано та виплачено пенсій внутрішньо переміщеним особам на суму 169,31 тис. грн за відсутності документів, що підтверджують взяття їх на облік як осіб, котрі переміщуються з тимчасово окупованої території України;
- 17 особам призначено та виплачено пенсії з інвалідності та додаткові пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю (щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою за документами, які не підтверджують місце роботи цих осіб в зоні відчуження) – їм безпідставно виплачено коштів загалом на суму 269,49 тис. грн.
Крім цього, встановлені випадки невірного перерахунку пенсій, присвоєння невірної категорії потерпілих від Чорнобильської катастрофи, нарахування та виплата пенсій за скасованими посвідченнями, нарахування та виплати пенсій у розмірах більших за визначені законодавством (до прикладу, особі з інвалідністю ІІІ групи нараховано та виплачено пенсію як особі з інвалідністю ІІ групи), безпідставного зменшення пенсійного віку, унаслідок чого шести територіальними органами та управліннями ПФУ зайво нараховано та виплачено пенсій 23 особам на загальну суму 122,14 тис. грн.
Також проведеними контрольними заходами встановлено факти нарахування та виплати пенсій сімома територіальними органами та управліннями Фонду на загальну суму 2 353,86 тис. грн:
- за відсутності документів, які підтверджують статус учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС;
- невідповідності прізвищ у посвідченнях, що підтверджують статус постраждалих від Чорнобильської катастрофи, паспортним даним;
- за документами, які містять суперечливу інформацію щодо населених пунктів та термінів перебування у зоні відчуження.
З метою підтвердження чи спростування фактів можливої видачі чорнобильських посвідчень особам, які не мали на них права, на розгляд комісій зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, передано матеріали для прийняття ними відповідних рішень.
Про результати контрольних заходів Держаудитслужба поінформувала Кабінет Міністрів України.
З року в рік бюджет Пенсійного фонду України потребує значного дофінансування з державного бюджету. Законом України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (зі змінами) затверджено дотацію ПФУ з державного бюджету на виплату пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за різними пенсійними програмами. Сума цих дотацій – 63,05 млрд грн та видатки на покриття дефіциту коштів Фонду – 31,76 млрд грн.
Тому за умов дефіциту бюджету Пенсійного фонду України, а також зростання частки непрацездатного населення та відтоку робочої сили з нашої країни украй неприпустимим є допущення порушень при призначенні та виплаті пенсій. Наявність таких порушень свідчить про те, що ПФУ не повною мірою реалізує надані йому повноваження з організації, координації та контролю роботи своїх територіальних органів, зокрема щодо здійснення контролю за додержанням вимог законодавства про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, а також не цілком контролює достовірність документів, поданих для призначення пенсії.
 
 
Андрій Довгошия,
заступник начальника відділу державного фінансового аудиту в галузі соціального захисту населення та фондів соціального страхування Департаменту контролю у соціальній галузі та сфері культури Держаудитслужби