Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Субсидії не в ту кишеню

Дата розміщення новини: 2018-11-16

Нерідко, приховавши свої справжні доходи,  державні субсидії отримують забезпечені громадяни, що лягає зайвим тягарем на бюджет, а до нужденних українців, навпаки, частенько не доходить соціальна допомога

 

За останні роки для багатьох українців стали актуальними проблеми низьких зарплат, стрімкого зростання цін та тарифів, знецінення гривні, а також збільшення рівня безробіття. Все більше сімей замислюються про оформлення різного роду соціальних допомог та виплат.

Для підтримки соціально незахищених верств населення – насамперед, інвалідів, дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, багатодітних і малозабезпечених сімей – та стабілізації економічного становища в Україні  влада призначає соціальні допомоги та субсидії.

Фінансування і виплати соціальних допомог та субсидій забезпечується державним і місцевими бюджетами. До однієї із соціальних допомог відносяться житлові субсидії.

Соціальна допомога – це, насамперед, грошова допомога, а також спосіб полегшити стан людей, які опинилися у скрутному матеріальному становищі.

Субсидія – це допомога держави, здійснювана з метою часткового відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг у вигляді безготівкової допомоги громадянам, у зв’язку з підвищенням плати за житло та житлово-комунальні послуги.

Програму житлових субсидій було започатковано ще 1995 року рішенням Уряду України для допомоги громадянам щодо оплати житлово-комунальних послуг. Уже більше двадцяти років ця програма залишається головним механізмом соціального захисту населення в умовах підвищення цін і тарифів.

Згідно з програмою житлових субсидій держава відшкодовує витрати на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг: централізоване опалення, газо- та електропостачання, централізоване постачання холодної та гарячої води, централізоване водовідведення, вивезення побутового сміття тощо.

Розмір субсидій визначається постановами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства праці і соціальної політики, Міністерства фінансів України та інших органів центральної виконавчої влади. Вони можуть також визначатися та надаватися органами місцевого самоврядування.

Загальний порядок надання субсидій визначається Постановою Кабінету Міністрів України “Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива” від 21.10.1995 за № 848.

Субсидії призначаються одному із зареєстрованих членів домогосподарства, на якого відкрито особовий рахунок за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами з урахуванням пільг, які надаються відповідно до чинного законодавства, та обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов’язкового відсотка платежу.

Працюючі громадяни подають заяву і декларацію про доходи та майновий стан осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні, та довідки про доходи кожної зареєстрованої особи.

Призначення, виплату соціальних допомог та контроль за їхнім цільовим використанням здійснюється управліннями праці та соціального захисту населення, а контроль над останніми, зі свого боку, здійснюють органи державного фінансового контролю, зокрема й Держаудитслужба.

Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області проведено контрольні заходи в чотирьох органах соціального захисту населення за темою «Ревізія використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття». В ході проведення цих заходів внаслідок недостовірно наданої громадянами інформації у заявах і деклараціях про фактичні отримані доходи та майновий стан аудитори встановили втрати бюджетних коштів на загальну суму понад 2,7 млн грн.

Серед низки порушень, встановлених в ході контрольних заходів, виявлялися порушення призначення субсидії на житлово-комунальні послуги особам, якими впродовж 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії (призначення субсидії без звернення) здійснено купівлю нерухомості, квартири (будинку) або транспортного засобу на суму, яка на дату купівлі (оплати) перевищує 50 тис. грн. Це призвело до зайвого зарахування коштів на особові рахунки одержувачів.

Також з порушенням були зараховані кошти одержувачам через те, що особи, які звернулися за призначенням субсидії на житлово-комунальні послуги, приховали або навмисно подали неправдиві відомості про доходи та майновий стан, які вплинули на встановлення права на призначення субсидії та на визначення її розміру.

Ще встановлено втрати бюджетних коштів внаслідок подання недостовірної інформації одержувачами допомоги про доходи та майновий стан у документах для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям.

Так встановлено, що сім’ї, маючи додаткові джерела для існування, не зазначали це у деклараціях про доходи та майно, а саме:

- від здачі у найм або оренду житлового приміщення (будинку) або його частини;

- один чи кілька членів сім'ї працювали без оформлення трудових відносин у встановленому порядку;

- мали можливість отримання доходу від утримання худоби, птиці, інших тварин;

- дохід від народних промислів, використання наявної сільськогосподарської техніки, вантажної машини, мікроавтобуса тощо.

Крім того, соціальний орган, через подані одержувачем недостовірні дані, переплатив кошти державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям при наявності у володінні членів сім’ї більше одного транспортного засобу (механізмів), що підлягають державній реєстрації та обліку в Державтоінспекції.

Аудиторами, при дослідженні питання – дотримання вимог законодавства при призначенні, нарахуванні та виплаті щомісячної грошової допомоги особам, які проживають разом з інвалідом І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу – було виявлено втрати бюджетних коштів внаслідок встановлення факту приховування одержувачами зміни обставин, які впливають на виплату допомоги.

Крім того, у ході контрольних заходів було перевірено питання дотримання вимог законодавства в частині призначення, нарахування та виплати допомоги на дітей одиноким матерям.

Зокрема, одержувачі допомоги (одинокі матері) не повідомили орган соціального захисту про зміну обставин, які впливають на виплату допомоги, через що на бюджет навантажуються зайві витрати.

Виявлено також витрати бюджетних коштів, пов’язані з виплатою допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, а саме: не повідомлено про зміну обставин, що впливають на дану виплату.

Проведеною перевіркою правильності нарахованого розміру пільг, які надаються пільговим категоріям населення на житлово-комунальні послуги, встановлено, що при наданні послуг підприємствами та організаціями надавались розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам згідно з формою «2-пільга», органом соціального захисту належним чином не звірялась інформація з Реєстром пільговиків щодо виявлених розбіжностей загальної кількості пільговиків та розміру пільг. За таких обставин були нараховані зайві суми пільг.

Суми субсидій, перерахованих надміру, внаслідок подання громадянами документів з неправильними відомостями, повертаються ними за вимогою органів, що призначили субсидії. Це тягне за собою припинення їм виплату субсидій та позбавлення права на її призначення на наступний термін.

Проведеними контрольними заходами встановлено також, що існує значна кількість сімей, які через низькі доходи могли б скористатися субсидіями, але через різні причини не скористалися ними. Слід звернути увагу, що більшість з них мають заборгованість з оплати комунальних послуг.

Варто зазначити, що механізм субсидіювання, незважаючи на його постійне вдосконалення, все ж не бездоганний. Нормативно-правові акти містять ряд проблемних моментів. Більше того, головна мета Уряду – підтримка малозабезпеченого населення – виконується не повною мірою. В результаті підвищення тарифів на оплату житлово-комунальних послуг населення, навіть використовуючи субсидії, змушене сплачувати величезні рахунки, а ті категорії людей, які з певних причин не отримали субсидію, взагалі опиняються у безвихідній ситуації.

Наостанок зазначимо, що головний важіль стимулювання малозабезпеченої категорії населення – створення робочих місць і гідна оплата праці, яка давала б можливість забезпечити собі та членам сім'ї гідне життя, а не отримання від держави соціальної допомоги.

 

Довідково. З 1.05.2018 в Україні почали діяти нові правила надання субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг. Зокрема, Кабінет міністрів України постановою від 27.04.2018 № 329 схвалив рішення про внесення змін до програми надання субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг. Можна висловити сподівання, що система субсидій буде соціально справедливою – державну допомогу будуть отримувати ті, хто дійсно її потребує, що значно звузить коло одержувачів субсидій та  дасть змогу запобігти випадкам зловживань і призначення державної допомоги людям, які приховують свої статки.

 

 Олег Чайковський,

начальник відділу контролю у
соціальній галузі та сфері культури

Управління Західного офісу

Держаудитслужби в
Івано-Франківській області

 

Іванна Шнайдер,

 головний спеціаліст з питань

  комунікацій та зв’язків з громадськістю

Управління Західного офісу  

Держаудитслужби в Івано-Франківській області