Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Оновлені правила нарахування субсидій

Дата розміщення новини: 2018-10-16

Спрощення системи надання субсидій на оплату житлово-комунальних послуг дозволить більш якісно та прозоро призначати державну допомогу громадянам, котрі її дійсно потребують
 
У квітні цього року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 329 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України, та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 № 1022», якою впроваджено оновлений порядок надання житлових субсидій (надалі – Порядок), що набрав чинності з 01.05.2018.
Відповідно до Порядку право на отримання житлової субсидії мають сім’ї, чиї витрати на оплату житлово-комунальних послуг, в межах встановлених соціальних норм житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування, перевищують розмір обов’язкового відсотка платежу. Сума платежу для кожного домогосподарства визначається індивідуально і залежить від сукупного доходу сім’ї.
Житлова субсидія оформляється на одного із зареєстрованих членів домогосподарства (сім’ї), який фактично проживає в житловому приміщенні (будинку). Орендарі, які сплачують комунальні послуги відповідно до договору оренди, також мають право на отримання субсидії.
Призначення субсидії здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах рад на підставі заяви та декларації. Документи можуть бути подані особисто, надіслані поштою або через систему онлайн-оформлення субсидій.
З урахуванням прийнятих змін з травня поточного року житлова субсидія призначається двічі на рік – на опалювальний період з жовтня до квітня та на неопалювальний період з травня до вересня .
Для більшості домогосподарств, які вже користуються державною допомогою при оплаті житлово-комунальних послуг, житлові субсидії перепризначатимуть автоматично.
Проте визначено окремі категорії громадян для яких перепризначення житлової субсидії на наступний сезон здійснюється лише після подання нових заяви і декларації, а саме для:
- внутрішньо переміщених осіб (надається можливість оформити субсидію без договору оренди житла – лише на підставі заяви і декларації, із зазначенням складу домогосподарства);
- осіб, які є орендарями житлових приміщень (будинків);
- осіб, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають (їм субсидія призначається на підставі рішення комісії, без включення до складу сім'ї таких осіб);
- непрацюючих осіб працездатного віку, в яких або відсутні доходи, або вони менше мінімальної заробітної плати;
- сімей, у яких відбулися зміни у складі сім'ї;
- сімей, які мають прострочену понад два місяці заборгованість з оплати за житлово-комунальні послуги в сумі, що перевищує 20 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (340 грн).
Крім того, заяву та декларацію необхідно подати сім'ям, які звертаються за отриманням субсидії на тверде паливо та скраплений газ, і сім'ям, які не отримували субсидію в опалювальний сезон у зв'язку з перевищенням обов'язкового відсотку платежу розміру плати за житлово-комунальні послуги в межах соціальних норм.
Необхідно звернути увагу, що внесеними змінами доповнено перелік умов, за яких житлова субсидія не призначається.
З травня поточного року на право призначення житлової субсидії також впливає не лише купівля або оплата товарів чи послуг на суму понад 50 тисяч гривень, а й набуття іншим законним способом (отримання в спадщину, дарування тощо) права власності на земельну ділянку, квартиру (будинок), транспортний засіб (механізм), будівельні матеріали, інші товари довгострокового вжитку на суму понад 50 тисяч гривень протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії.
Винятком є медичні та освітні послуги. Якщо особою оплачено лікування чи навчання, і сума перевищує 50 тисяч гривень – це не позбавляє її права на отримання житлової субсидії.
 
Крім того, субсидія не призначається (зокрема на наступний період), якщо є хоча б одна з таких обставин, а саме:
- загальна площа квартири перевищує 120 кв. м, а індивідуального будинку – 200 кв. м (крім дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей, а також сімей, в яких не менше року проживають троє і більше дітей з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування);
- будь-хто із складу домогосподарства має у власності автомобіль, якому менше п'яти років, крім мопеда та автомобіля, наданого органом соціального захисту населення;
- домогосподарство має наявну прострочену понад два місяці заборгованість з оплати житлово-комунальних послуг або заборгованість з оплати обов'язкової частки платежу за житлово-комунальні послуги, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У таких випадках субсидія призначається з початку опалювального чи неопалювального сезону за умови документального підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку протягом двох місяців з початку такого сезону. В іншому випадку субсидія призначається з місяця, наступного за тим, в якому документально підтверджено сплату заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку;
- у складі домогосподарства або у складі сім'ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку, в яких взагалі відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії, або вони отримували середньомісячний сукупний дохід меншийза розмір мінімальної заробітної плати. Також це розповсюджується на осіб, що не сплатили єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому за мінімальний, сумарно протягом трьох місяців. Дані обмеження не стосуються осіб, які навчалися за денною формою навчання або зареєстровані у службі зайнятості як такі, що шукають роботу, і в цей період навчалися в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості або отримували пенсію, стипендію чи інші види державної допомоги та соціальних виплат.
Однак і тут залишаються винятки, які зможуть опрацювати виключно комісії з питань призначення житлових субсидій, які утворюються районними, районними у м. Києві держадміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах рад (надалі – Комісія).
За наявності вищевказаних обставин субсидію може бути призначено за рішенням Комісій, виходячи з конкретних причин, що склалися, крім випадків, коли площа квартири перевищує 120 кв. м (будинків – 200 кв. м).
Рішення про призначення (відмову в призначенні) субсидії в таких випадках приймається Комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.
Житлову субсидію за рішенням Комісії не може бути призначено для осіб, у яких доходи, що враховуються під час призначення житлової субсидії, були відсутні, середньомісячний сукупний дохід меншийза розмір мінімальної заробітної плати або вони не сплатили єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, але перебували за кордоном сукупно більше ніж 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії. Винятки становлять дні перебування за кордоном з метою службового відрядження, лікування або навчання за кордоном, що підтверджується відповідними документами.
Змінено підхід при розрахунку доходів для призначення субсидії. Наразі під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім’ї особи, коли їхнє зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. Водночас соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.
Проте за рішенням Комісії доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються. В такому разі відповідно соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства.
Для розрахунку житлової субсидії враховуються доходи членів домогосподарства, а також членів сім'ї особи із складу домогосподарства, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються такі доходи. Під час призначення житлової субсидії враховуються наступні доходи: заробітна плата після сплати податку на доходи фізичних осіб, стипендія, соціальні виплати, які призначаються територіальними управліннями з питань соціального захисту населення, допомога по безробіттю, інші страхові виплати, які призначаються фондами соціального страхування та інші доходи.
Доповнено перелік умов застосування розмірів середньомісячного доходу при розрахунку сукупного доходу сім’ї для домогосподарств, у складі яких є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії. Також це стосується осіб, у яких відсутні доходи або їхній середньомісячний сукупний дохід меншийза розмір мінімальної заробітної плати, та/ або вони не сплатили єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі не меншому за мінімальний, зокрема:
- одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи – у разі, коли такі особи протягом цього періоду навчалися за денною формою навчання у закладах середньої освіти, професійно-технічних навчальних закладах, закладах вищої освіти або зареєстровані у службі зайнятості як такі, що шукають роботу, і в цей період навчалися в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості;
- фактично отриманих такими особами доходів – у разі, коли такі доходи протягом цього періоду отримувала особа, яка станом на кінець такого періоду не досягла 18-річного віку;
- фактично отриманих такими особами доходів – в окремих випадках за рішенням Комісії у разі, коли такі особи належать до визначених Комісією інших категорій громадян, зокрема таких, що надають соціальні послуги;
- двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи – у разі призначення житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива і оплату житлово-комунальних послуг;
- трьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи.
Окрім того, доходи від оренди майна, зокрема від здачі в оренду квартири, тепер необхідно буде також вказувати в деклараціях про доходи – в новій графі «інші доходи».
Спрощено процедуру отримання субсидій для жителів об’єднаних територіальних громад. Відтепер об’єднані територіальні громади мають право приймати від громадян документи для оформлення субсидії для передачі їх органам соціального захисту населення.
З метою збільшення енергозбереження з травня 2018 року соціальна норма на газове опалення зменшена до 4,5 куб. м на 1 кв. м площі, на електричну енергію для індивідуального опалення – 30 кВт/г на 1 кв. м площі (наближена до реальних обсягів споживання).
Для домогосподарств, які за підсумками опалювального сезону, що завершився, можуть зекономити споживання енергоресурсів житлової субсидії на оплату комунальних послуг з постачання та розподілу природного газу і постачання та розподілу електричної енергії для індивідуального опалення, що не перевищує вартості 100 куб. м природного газу або 150 кВт/г електричної енергії, продовжуються виплати коштів невикористаної житлової субсидії у відповідному їхньому грошовому еквіваленті.
Реформування системи надання житлових субсидій є однією з важливих реформ, які здійснюються Урядом України у соціальній сфері. Впровадження нових механізмів надання субсидій дозволить якісно й прозоро призначати та надавати державну допомогу на оплату житлово-комунальних послуг тим категоріям населення, які її дійсно потребують.
Юлія Чумак,
головний державний аудитор відділу координації та сприяння ефективності здійснення державного фінансового контролю Департаменту стратегічного планування, звітності та методології Держаудитслужби