Фінансовий Контроль

Всеукраїнський науково-практичний журнал

Вхід / Реєстрація

Journal

Голова Держаудитслужби Лідія Гаврилова: «Ефективність та дієвість роботи Державної аудиторської служби України невпинно зростає!»

Дата розміщення новини: 2018-09-13

На розширеному засіданні колегії Державної аудиторської служби України за участю керівництва Служби, її міжрегіональних територіальних органів та їхніх управлінь в областях підбивали підсумки роботи за півріччя та визначали завдання на майбутнє
 
Традиційно підводячи підсумки спільної роботи за півріччя та формулюючи завдання і цілі на перспективу, Голова Державної аудиторської служби України Лідія Гаврилова розпочала свій виступ з основних змін, що відбулись безпосередньо в органах державного фінансового контролю та на законодавчо-нормативному полі.
– Ми продовжуємо вдосконалювати та модернізувати морально застарілі нормативні акти в законодавчій базі, – зазначила Лідія Володимирівна, – адже саме вони забезпечують надійний фундамент для ефективного та дієвого функціонування нашої Служби. Зокрема, законопроект "Про основні засади діяльності органів державного фінансового контролю" після його розгляду на урядовому комітеті доопрацьовано та незабаром має бути внесено на засідання Уряду.
Для оптимізації напрямів і механізмів державного фінансового контролю, зміцнення фінансово-бюджетної дисципліни в державі було розроблено Концепцію реалізації державної політики у сфері реформування системи державного фінансового контролю до 2020 року, яка схвалена розпорядженням Кабміну.
Також триває вдосконалення інструментарію діючих видів аудиту та розвиток нових його форм.
Зокрема, розроблено проекти актів щодо проведення органами Держаудитслужби інвестиційних проектів, аудиту державних (регіональних) цільових програм, аудиту використання коштів та грантів ЄС, а також аудиту діяльності фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Крім того, Держаудитслужбою розроблено План заходів з виконання зазначеної Концепції реалізації державної політики у сфері реформування системи державного фінансового контролю на період до 2020 року. Нині План направлений до Мінюсту для проведення правової експертизи.
Також на розгляд Уряду подано проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 року № 631 та від 3 лютого 2016 року № 43», яким врегульовано порядок проведення органами Служби перевірок закупівель. Крім того, першого червня в Мін'юсті зареєстровано наказ «Про затвердження форми висновку про результати моніторингу закупівлі та порядку його заповнення».
 
Державний фінансовий контроль за грантовими коштами Євросоюзу
 
– В контексті розвитку співпраці Держаудитслужби з іноземними контролюючими службами, – зазначила Лідія Гаврилова, – звертаю увагу на нещодавно оприлюднену постанову Кабінету Міністрів України (від 11 липня 2018 р. № 554), що визначає наше місце у механізмі контролю за грантовими коштами Європейського Союзу в рамках спільних операційних програм прикордонного співробітництва з ЄС. Зокрема, вказаною постановою до нашої сфери віднесено відповідальність за «…здійсненням належного фінансового контролю за цільовим та ефективним використанням грантових коштів на території України…».
Заразом Голова Держаудитслужби повідомила про внесення до Верховної Ради ще одного законопроекту, який стосується ратифікації міжнародної угоди про фінансування Дунайської транснаціональної програми. В цьому законопроекті Державна аудиторська служба України визначена органом контролю та аудиту від імені української держави.
– Повертаючись до наших безпосередніх планів, - продовжила Лідія Володимирівна, – зауважу, що на друге півріччя 2018 року в рамках нормотворення, зокрема, заплановано розроблення:
– проектів урядових актів стосовно проведення аудиту діяльності суб’єктів господарювання та ІТ-аудиту;
– проектів стандартів проведення аудитів виконання бюджетних програм, державних (регіональних) цільових програм та інших важливих документів, спрямованих на модернізацію і подальший розвиток державного фінансового контролю.
 
Обсяги відшкодованих втрат
 
Щодо результативної складової роботи, то за цим напрямком Держаудитслужба за перше півріччя має досить позитивні надбання:
- за результатами ревізій і перевірок загальний обсяг виявлених втрат становив майже 1,4 млрд грн, а з розрахунку на один перевірений об'єкт обсяги втрат відносно такого ж періоду минулого року зросли у 1,2 раза (з 1,5 млн грн за півріччя 2017 року до понад 1,8 млн грн – за звітний період);
- відшкодування виявлених втрат забезпечено на рівні 46 відсотків від виявлених, що у півтора раза перевищує відповідні минулорічні дані (29,8 %). З іншого боку, обсяги відшкодованих з початку року втрат (637,8 млн грн) майже дорівнюють загальній сумі цьогорічного фінансування Державного бюро розслідувань, або ж за аналогічні кошти можна було б три роки поспіль утримувати, наприклад, Конституційний суд України;
- під час аудитів встановлено факти неефективних управлінських рішень та ризикових операцій, що призвели або ж потенційно можуть призвести до упущених вигод, втрачених доходів чи зайвих витрат на суму понад 5,4 млрд грн;
- водночас за результатами таких заходів упереджено втрат на суму близько 135,4 млн грн. Також отримано підтверджений додатковий результат у вигляді забезпечених майбутніх надходжень за укладеними договорами, безпосереднього повернення коштів на рахунки, досягнення економії та зменшення витрат об'єктів контролю обсягом понад 260 млн грн. До слова, ця сума у два з половиною рази перевищує відповідний показник за півріччя 2017 року (102,5 млн грн)!
 
Довіра Уряду України
 
Відзначаючи досягнення Державної аудиторської служби України, її керівник зазначила, що переконливою ознакою довіри Уряду до роботи органів державного фінансового контролю є численні доручення, спрямовані на дослідження проблем в основних сферах життєдіяльності країни, зокрема отримані нещодавно.
Так, у липні було розпочато аудит діяльності Антимонопольного комітету, зокрема з питань дослідження стану ефективності конкурентної політики, що стало наслідком відповідного доручення Прем'єр-міністра, наданого на засіданні Кабміну 13 червня цього року.
Крім того, з метою визначення існуючих проблем у сфері лісового господарства, зокрема стосовно вирубування лісів та незаконного експорту деревини, наша Служба отримала доручення Уряду від 18 липня щодо проведення перевірки відповідних питань у підприємствах Держлісагентства.
Нагадаємо, що протягом січня – червня 2018 року державні аудитори під час проведення державного фінансового аудиту окремих господарських операцій на найбільших суб’єктах господарювання державного сектору економіки попередили порушень законодавства та неефективні витрати на стадії прийняття управлінських рішень на суму 175,7 млн грн.
 
 
Математика ефективності
 
Про позитивні зміни та успіхи Держаудитслужби з доповіддю на колегії виступила заступник Голови Держаудитслужби Юлія Солянік.
– Загалом за перше півріччя цього року, – розповіла Юлія Валеріївна, – органами Служби проведено 906 заходів державного фінансового контролю, з яких 768 ревізій і перевірок та 138 аудитів.
Продовжуючи практику в частині відбору об’єктів на основі ґрунтовного аналізу щодо можливих ризиків допущення порушень, триває зменшення питомої ваги ревізій та, відповідно, невпинно зростає відсоток державних фінансових аудитів.
У загальній кількості контрольних заходів Держаудитслужби відсоток ревізій становить 84,4 %, тобто проведено 765 ревізій з 906 заходів контролю (за півріччя 2017 року – 85,1 %, або 1049 ревізій з 1233 усіх заходів). Водночас їхнє кількісне значення відносно аналогічного періоду минулого року знизилось на понад 27 %.
Водночас, порівняно з минулим роком, питома вага проведених аудитів зросла на понад чотири відсотки – з 11,1 % за півріччя 2017 року (137 аудитів) до 15,2 % за звітний період (138 аудитів).
Відносно рівня загальної ефективності роботи (в частині відшкодування бюджетних втрат порівняно з видатками на утримання) 2017 року наша Служба за перше півріччя покращила свої позиції на понад 50 відсотків! (2017 рік – 145,2 %, І півріччя 2018 року – майже 204 %). Можна констатувати, що ефективність та дієвість роботи Служби невпинно зростає.
 
 
Реалізація результатів контролю
 
Ґрунтовна та плідна робота проводиться також і щодо подальшої реалізації результатів контролю та притягнення до відповідальності винних осіб, зокрема:
- до правоохоронних органів передано 510 матеріалів ревізій та перевірок, за результатами розгляду яких вжито відповідні заходи реагування: розпочато 249 досудових розслідувань, долучено до кримінальних проваджень 247 матеріалів та вручено 138 повідомлень про підозру у вчиненні кримінального правопорушення;
- з метою забезпечення повноти відшкодування виявлених втрат до суду пред’явлено 17 позовів на суму 4,3 млн грн та ініційовано 251 цивільний позов перед органами прокуратури, об’єктом контролю або його органом управління, іншими державними органами;
- до Держфінмоніторингу направлено 66 інформацій щодо порушень, які можуть свідчити про легалізацію злочинних доходів, на суму понад 1,4 млрд грн;
- до адміністративної відповідальності притягнуто дві тисячі посадових осіб; до дисциплінарної і матеріальної відповідальності – 549 осіб, зокрема 48 осіб звільнено із займаних посад.
 
Якість та результативність аудиту
 
Як зазначила заступник Голови Держаудитслужби Юлія Солянік, значних успіхів та високої дієвості досягнуто і за результатами державних аудитів.
Із загальної кількості наданих за результатами аудитів пропозицій та рекомендацій (1491) більше половини (або 53,4 %) виконано, зокрема за 332-ма отримано підтверджений додатковий результат (економічний ефект) обсягом понад 260 млн грн. Зазначене свідчить про належний фаховий рівень, обґрунтованість висновків державних аудиторів та, відповідно, високу якість і дієвість наданих рекомендацій.
Крім того, у 94 випадках про результати аудиторських досліджень поінформовано правоохоронні органи та за їхнім зверненням передано 44 аудиторські звіти.
За результатами поточного контролю попереджено порушень у сфері закупівель шляхом відміни торгів та розірвання укладених договорів загалом на 12,2 млрд грн. Також упереджено незаконне та неефективне витрачання державних ресурсів під час аудиту окремих господарських операцій на 41,3 млн грн.
Звісно, на досягнутому колектив Державної аудиторської служби України зупинятися не збирається. Попереду – продовження реформування органів державного фінансового контролю, модернізація нормативної бази, нові завдання та успіхи.
 
Підготував Віталій Цвид
Фото Світлани Науменко